پروپوزال ارائه سیستمی بهبود یافته برای ارزیابی عملکرد شهرک های صنعتی با مدل BSC

پروپوزال ارائه سیستمی بهبود یافته برای ارزیابی عملکرد شهرک های صنعتی با مدل BSC

ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن
ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن
ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc)
ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی
ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با BSC
ارزیابی عملکرد شرکت با BSC
پروپوزال ارزیابی عملکرد
پروپوزال ارزیابی عملکرد کارکنان
نمونه پروپوزال ارزیابی عملکرد

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه  کارشناسی ارشد رشته مديريت

پروپوزال ارائه سیستمی بهبود یافته برای ارزیابی عملکرد شهرک های صنعتی با مدل BSC

 

 

 

 

 

هدف از این پژوهش ارائه سیستمی بهبود یافته برای ارزیابی عملکرد شهرک های صنعتی با مدل روش کارت های امتیازی متوازن BSC بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

 

 

 

چکیده:
در این پژوهش سعی شده است با استفاده از روش کارت های امتیازی متوازن عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان قم بر اساس برنامه راهبردی آن ارزیابی شود.

 

 

به این منظور پس از مطالعه برنامه راهبردی، 12 هدف استراتژیک شرکت که در حکم CSF ها (شاخص های کلیدی موفقیت) می باشند تعیین و 24 هدف که منجر به تحقق این شاخص های می شوند شناسایی شدند. سپس این اهداف در قالب چهار بعد کارت امتیازی متوازن مورد بررسي در اين پژوهش (رشد و یادگیری، فرآیند های داخلی، مشتریان و خلق ارزش پایدار) تقسیم بندی شدند و نقشه استراتژیک شرکت تدوین شد. به منظور ارزیابی این 24 هدف  با استفاده از استراتژی های خرد و شاخص های کمی مندرج در برنامه استراتژیک و ادبیات نظری موجود، مجموعا 117 KPI (شاخص کلیدی عملکرد) شامل 74 سنجه (گویه پرسشنامه) و 43 شاخص کمی تدوین شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان قم به صورت کلی نسبتا مطلوب و متوازن است. 

 

 

 

کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، برنامه راهبردی، شرکت شهرک های صنعتی استان قم

 

 

 

فرآیند و مقدمه:
یکی از ابزارهایی که در جهت پیشبرد استراژی ها توسط سازمان های پیشرو به کار گرفته شده و امروزه جزو جدایی ناپذیر فرآیند مدیریت استراتژیک به شمار می آید، کارت امتیازی متوازن است که نخستین بار در سال 1992 به عنوان یک مقاله در مجله BHR توسط کاپلان و نورتون ارائه شد و در آن عملکرد شرکت بر اساس اهداف استراتژیک شرکت در چهار بعد مالی، فرآیند های داخلی، رشد و یادگیری و مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرد. البته این ابزار قابلیت آن را دارد که بر اساس ماهیت عملکرد و برنامه استراتژیک سازمان  در ترتیب و عنوان ابعاد فوق تغییراتی به عمل آورد.

 

 

در پژوهش حاضر پرسش اصلی این بوده است که آیا عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان قم متوازن و قابل قبول است؟برای پاسخگویی  به این سئوال 4 سئوال فرعی دیگر در رابطه با متوازن و قابل قبول بودن عملکرد شرکت در چهار بعد رشد و یادگیری، فرآیند های داخلی، رشد و یادگیری، مشتریان و خلق ارزش پایدار مطرح شد. ابتدا بر اساس سند راهبردی شرکت شهرک های صنعتی، 24 هدف استراتژیک در چهار بعد فوق مطرح شد و بر اساس ارتباط این اهداف نقشه استراتژی شرکت ترسیم گردید.

 

 

 در ادامه برای هر یک از اهداف شاخص های کمی و سنجه(گویه های پرسشنامه) مطرح گردید . سنجه های مربوط به ابعاد رشد و یادگیری، فرآیند های داخلی و خلق ارزش پایدار به صورت پرسشنامه ای 57 سئوالی در اختیار کارکنان شرکت قرار گرفت و سنجه های مربوط به بعد مشتریان به صورت پرسشنامه ای 16 سئوالی در مقیاس لیکرت، صورت بندی شد و مشتریان نسبت به نمره دهی به هر سنجه اقدام نمودند. در رابطه با شاخص های کمی نیز براساس سند راهبردی سازمان میزان عملکرد مطلوب هر شاخص از سال 87 تا 91 (5 سال) مشخص گردید و با میزان عملکرد محقق در این بازه زمانی مقایسه شد میزان تحقق شاخص در یک طیف 5 امتیازی گزارش شد به طوری که در صورت تحقق کامل و حتی فراتر از میزان تعیین شده امتیاز 5 به آن شاخص اختصاص داده شد. سپس امتیاز شاخص های کمی و سنجه های هر هدف جمع و میانگین آنها به عنوان امتیاز آن هدف مد نظر قرار گرفت. در رابطه با هر بعد نیز امتیازات تمامی اهداف جمع و میانگین آنها به عنوان وضعیت عملکرد در آن بعد به حساب آمد. در پایان نیز امتیاز تمامی ابعاد جمع و بر اساس میانگین امتیازات در رابطه با مطلوبیت عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان قم قضاوت شد. چنانچه امتیاز کسب شده در هر هدف یا بعد کمتر از 2.66  باشد وضعیت آن نامطلوب، بین 2.66 و 3.66 نسبتا مطلوب و بیش از 3.66 مطلوب ارزیابی می شود.

 

 

 

وجه تمایز ارزیابی عملکرد متوازن در سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی:

کارت امتیازی متوزان به طور وسیعی در سازمان های تولیدی، خدماتی، غیر انتفاعی و دولتی استفاده شده که در بسیاری از آن ها اثرات برجسته و قابل ملاحظه ای داشته است. در زمینه سازمان های غیر انتفاعی کاپلان و نورتن تاکید داشتند که اندازه گیری عملکرد کاربرد مالی به تنهایی ماموریت سازمان های دولتی و غیر دولتی را منعکس نمی کنند، بلکه ماموریت دولت یا سازمان های غیر انتفاعی می بایست در راس رویکرد اندزاه گیری میزان موفقیت یا عدم موفقیت سازمان باشد. همچنین این رویکرد می تواند ماموریت بلند مدت سازمان را صحیح و دقیق نگه دارد.

 

 

از این رو بزرگترین تفاوت کارت امتیازی در میان کسب و کارهای تجاری و سازمان های غیر انتفاعی در میزان دستیابی به ماموریت قرار دارد. بدین منظور هم از دیدگاه مالی و هم از دیدگاه مشتری می بایست بر ای افزایش و بهبود دیدگاه های فرآیند های داخلی و یادگیری و رشد استفاده شود. در سازمان های غیر دولتی، ذی نفعان نقش مهمتر و عمده تری را در سیستم کارت امتیازی متوازن دارند و به طور کاملا مستقیم، در جنبه های چنین سیستمی تاثیرگذار هستند. از آنجا که عملکرد مالی تنها هدف عمده اکثر سازمان های دولتی و غیر دولتی نیست، توالی اولیه دیدگاه های حاضر در رویکرد کارت امتیازی متوازن را می توان از دیدگاه مشتری به سمت بالا مجددا مرتب کرد (کاپلان و نورتن،2001). برای اینکه رویکرد کارت امتیازی متوزان در یک موسسه آموزشی یا یک سازمان غیر انتفاعی معرفی شود لازم است کارکنان با یکدیگر مشارکت داشته باشند. نقطه آغاز این امر حضور سرپرستانی است که مسئولیت سیاستگذاری و اجرا را در یک سلسله مراتب بالا به پایین به عهده دارند. در نهایت کارت امتیازی یک رابطه علت و معلولی را ایجاد خواهد کرد که مستلزم اخذ بازخور از اعضای ستاد ارتباطات در میان کارکرد های مرتبط می باشد. 

 

 

برای این که کارت امتیازی به عنوان بخشی از هسته راهبردی سازمان نهادینه شود کاپلان و نورتن پنج اصل را به شرح ذیل معرفی می کنند:
اصل اول: تبدیل راهبرد به اصطلاحات عملیاتی
اصل دوم: همسوسازی سازمان با راهبرد
اصل سوم: راهبرد به عنوان بخشی از شغل روزمره همگان
اصل چهارم: راهبرد به عنوان یک فرآیند مستمر
اصل پنجم: هدایت و کنترل تغییر از طریق راهبرد (کاپلان و نورتن، 2004)

 

 

 

بنا بر نکات بیان شده این پژوهش در صدد است نشان دهد تا چه میزان عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان قم مبنی بر اهداف استراتژیک سازمان در  ابعاد چهار گانه (رشد و یادگیری، فرآیندهای داخلی،مشتریان و مالی)کارت امتیازی متوازن، مطلوب و متوازن است.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
فصل اول  
مقدمه    2
1-1: مسئله پژوهش         
1-2: اهمیت و ضرورت پژوهش    5
1-3: اهداف پژوهش    6
1-3-1: هدف كلي:    6
 1-3-2: اهداف جزئي:    6
1-4:سوال های پژوهش    6
4-1-1:  سئوال اصلی:    6
4-1-2:سئوال های فرعي:    7
1-5: تعریف نظری و عملی مفاهیم    7
1-5-1: تعریف نظری متغیرها:    7
1-5-2: تعریف عملیاتی متغیر ها:    83-1: روش تحقیق:    58
3-2: جامعه آماری:    58
3-3:روش نمونه گیری    58
3-4: نمونه پژوهش:    59
3-5: ابزار و روش های جمع آوری داده ها    59
3-6: روایی پرسشنامه    60
3-7: پایایی پرسشنامه    61
3-8: روش تجزیه و تحلیل داده ها    61
3-9:  قلمرو پژوهش:    64

فهرست منابع    
 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش مبانی نظری نظام مدیریت دانش دانلود مبانی نظری نظام مدیریت دانش پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش ادبیات نظری نظام مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه نظام مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب و بدحجابی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب و بدحجابی مبانی نظری حجاب و بدحجابی پیشینه تحقیق حجاب و بدحجابی مبانی نظری و پیشینه تحقیق حجاب و بدحجابی پیشینه پژوهش حجاب و بدحجابی ادبیات نظری تحقیق حجاب و بدحجابی دانلود مبانی نظری…

  • بررسی رابطه‌ی حاکمیت شرکتی و ارزش افزوده‌ی اقتصادی در شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    بررسی رابطه‌ی حاکمیت شرکتی و ارزش افزوده‌ی اقتصادی در شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حاکمیت شرکتی ارزش افزوده‌ اقتصادی مالکیت نهادی تمرکز مالکیت رابطه‌ حاکمیت شرکتی و ارزش افزوده‌ی اقتصادی بررسی رابطه‌ حاکمیت شرکتی و ارزش…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش محافظه کاری و گزارشگری مالی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش محافظه کاری و گزارشگری مالی مبانی نظری محافظه کاری دانلود مبانی نظری محافظه کاری پیشینه محافظه کاری مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری مبانی نظری گزارشگری مالی دانلود مبانی نظری گزارشگری مالی پیشینه گزارشگری…

  • خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن

    خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن دانلود خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن دانلود رایگان خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن دانلود پاورپوینت کتاب مدیریت استراتژیک…

  • ارزیابی عوامل تاثیرگذار در بهره وری کارمندان سازمان

    ارزیابی عوامل تاثیرگذار در بهره وری کارمندان سازمان دانلود پایان نامه بهره وری بهره وری كاركنان عوامل موثر در بهره وری كاركنان ارزیابی عوامل تاثیرگذار در بهره وری کارمندان سازمان بهره وری كاركنان كارخانه‌ آسفالت سازی سازمان مهندسی عمران شهر…

  • مبانى فقهى - حقوقى مسئولیت مدنى و تاثیر اضطرار بر آن

    مبانى فقهى - حقوقى مسئولیت مدنى و تاثیر اضطرار بر آن مسئولیت مدنى اثر اضطرار در مسئولیت مبانى فقهى مسئولیت مدنى مبانى حقوقى مسئولیت مدنى دانلود پایان نامه رشته حقوق مبانى فقهى حقوقى مسئولیت مدنى و تاثیر اضطرار بر آن…

  • ویژگی و مضامین شعر اندلسی

    ویژگی و مضامین شعر اندلسی شعراندلسی مراحل شعر اندلسی مضامین شعری در اندلس ویژگیهای شعر اندلسی ویژگی و مضامین شعر اندلسی دانلود مقاله کارشناسی ارشد ادبیات دانلود مقاله ارشد ادبیات رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته ادبیات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش 3

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش 3 پیشینه مدیریت دانش تاریخچه مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش چارچوب نظری مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش…

  • پاورپوینت روشهاي برقراري ارتباط مؤثر

    پاورپوینت روشهاي برقراري ارتباط مؤثر پاورپوینت روشهاي برقراري ارتباط مؤثر تحقیق روشهاي برقراري ارتباط مؤثر روشهاي برقراري ارتباط مؤثر ارتباط چيست اهميت ارتباط عناصر اصلي ارتباط اجزاي ارتباط گوش دادن اهداف گوش دادن خصوصيات گوش دادن فعال توصيه هایي براي…