پرسشنامه ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در بانک

پرسشنامه ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در بانک

پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه سرمایه اجتماعی
پرسشنامه سنجش سرمایه اجتماعی
پرسشنامه ارزیابی فرایندهای مدیریت دانش
پرسشنامه تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش
پرسشنامه رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش
پرسشنامه سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش
پرسشنامه تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانک

رفتن به سایت اصلی

دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت نیروی انسانی

پرسشنامه ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در بانک

 

 

 

 

 

چکیده

      هدف این تحقیق سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش می باشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه شامل شعب بانک های غرب استان گیلان می باشد. که در سطح واحد سازمانی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است جامعه آماری تحقیق برابر182 شعبه بانک دولتی وخصوصی در سطح 6 شهرستان (آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، بندر انزلی و صومعه صرا) که مشغول به ارائه خدمات هستند می باشد.که حجم نمونه 96 می باشد.

 

برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی داده های از شاخص فراوانی، درصد فراوانی و از شاخص های مرکزی استفاده شده است. و برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شده و جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگریسیون استفاده شده است. یافته ها تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش، سرمایه شناختی بر مدیریت دانش و سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش است.

 

 

 

واژگان کلیدی:

سرمایه اجتماعی

سرمایه ساختاری

سرمایه شناختی

سرمایه ارتباطی

مدیریت دانش

 

 

1-1  روش و ابزار جمع آوری داده­ها

     در این تحقیق روش­های جمع­ آوری داده­ها واطلاعات به صورت میدانی وکتابخانه­ای انجام گرفت.در روش میدانی از پرسشنامه استفاده شده است که به این منظور برای سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه ناهاپیت و گوشال و برای سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه پاتریك فونگ وهمكاران(2009) با انجام تعدیلاتی، استفاده شده است. وهمچنین درروش کتابخانه­ای ازکتاب­ها و منابع دانشگاهی رشته مدیریت برای تعاریف متغییرها و ادبیات نظری تحقیق استفاده به عمل آمده است.

      پرسشنامه تحقیق حاضر شامل 66 گویه می­باشد. 28 گویه برای سنجش سرمایه اجتماعی و 38 گویه برای ارزیابی فرایندهای مدیریت دانش طراحی شده است. گویه تنظیم شده براساس مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت (خیلی موافقم = 5، موافقم= 4، نظری ندارم = 3، مخالفم= 2 و خیلی مخالفم= 1)  ساخته شده است (سکاان، اوما، 1391: ص221). گویه­های مربوط به سرمایه اجتماعی بر اساس پرسشنامه طراحی شده توسط ناهاپیت و گوشال (1998) با تعدیلاتی برای سنجش سه بعد سرمایه اجتماعی شامل شناختی، ساختاری و ارتباطی طراحی شده­اند. که هفت خرده مقیاس شبکه ها، اعتماد، همکاری، فهم متقابل، روابط، ارزش ها، تعهد را مورد بررسی قرار می دهد که عبارتند از:

–       بعدساختاری: موارد 1تا 8 که دارای خرده مقیاس شبکه­ها ( موارد 1، 2، 3، 4) و روابط (موارد 5، 6، 7، 8 ) می­باشد.

–  بعد شناختی: موارد 9تا 15 که دارای خرده مقیاس همکاری (موارد9 ،10، 11 ، 12) و ارزش­ها (موارد 13، 14 ،15) می­باشد.

–  بعد ارتباطی: موارد 16تا 28 که دارای خرده مقیاس اعتماد ( موارد 16، 17، 18،19، 20)، فهم متقابل (موارد 21، 22، 23 و 24) و تعهد (موارد 25، 26، 27 و 28) می­باشد.

و گویه­های مربوط به فرایندهای مدیریت دانش بر اساس پرسشنامه طراحی شده توسط پاتریك فونگ و همكاران(2009) و با انجام تعدیلاتی طراحی شده­اند. این پرسشنامه بر اساس پنج بعد مدیریت دانش شامل: اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره دانش، توزیع کردن دانش و نگهداری از دانش طراحی شده است و مورد بررسی قرار می­دهد که عبارتند از:

–       اکتساب دانش: موارد 29 تا 34

–       ایجاد دانش: موارد35 تا 40

–       ذخیره کردن دانش: موارد 41 تا 50

–       توزیع دانش: موارد 51 تا 61

–       نگهداری از دانش: موارد 62 تا 66 می­باشد.

1-2   روایی وپایایی از جمع­آوری داده­ها

      هنگامی كه به امید مطالعه یك مفهوم مجموعه­ای از پرسش­ها ( یا یك ابزار اندازه گیری) را مطرح می­كنیم، چگونه می توانیم اطمینان یابیم كه واقعاً به اندازه گیری همان مفهوم مورد نظر پرداخته ایم یا چیز دیگری را سنجیده­ایم برای آزمودن برازش اندازه ها چند نوع آزمون روائی وجود دارد ( سكاران، اوما ـ1391: ص 223).

روایی محتوا:

      روائی محتوا اطمینان می­دهد كه ابزار مورد نظر به تعداد كافی پرسش­های مناسب برای اندازه­گیری مفهوم مورد سنجش دربردارد. هر قدر عناصر مقیاس گسترده­تر و قلمرو و مفهوم مورد سنجش را بیشتر در برگیرد روائی محتوا بیشتر خواهد بود. به بیان دیگر روائی محتوا نشان می­دهد كه ابعاد و عناصر یك مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است ( سكاران، اوما ـ 1391: ص 223). در این تحقیق برای روایی ابزار از روایی محتوا بهره­گیری شده است. بدین منظور از ابتدا با دقت در مطالعات کتابخانه­ای و استفاده از الگوهای مرجع موجود در تحقیقات مشابه، سعی شده است از مولفه­ها و شاخص­های مورد قبول و مناسب استفاده شود. سپس پرسشنامه اولیه طراحی شده برای اساتید ارسال و پس از تایید نهایی استاد راهنما و کارشناسان و انجام اصلاحات مقتضی، نهایی گردید.

  اعتبار(پایایی)پرسشنامه:

       پایایی ابزار كه از آن به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می­شود، عبارت است از اینكه اگر یك وسیله اندازه­گیری كه برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مكان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است كه از خاصیت تكرار­پذیری و سنجش نتایج یكسان برخوردار باشد (حافظ نیا و همکاران، 1392: ص155).

به منظور اندازگیری پایایی پرسشنامه، از روش آلفای كرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS18 استفاده شده است. آلفای کرونباخ همبستگی درونی را می­سنجد ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، یک مقدار بین صفر و یک می­باشد. در صورتی یک پرسشنامه پایاست که مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از مقدار7/0 باشد و هر چه این مقدار به عدد 1 نزدیک­تر باشد پرسشنامه از پایایی بالاتر برخوردار می­باشد (مومنی، فعال قیومی،1391: ص 212). مقدار آلفای بدست آمده برای پرسشنامه­های سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش به ترتبب 86/0 و85/0 می­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

جدول ‏3‑2: ضریب آلفای کرونباخ

متغیرها

ضریب آلفای کرونباخ

تعداد گویه­های متغیر

سرمایه اجتماعی

86/0

28 گویه (28-1)

بعد ساختاری

856/0

8 گویه (8-1)

بعد شناختی

855/0

7 گویه (15-9)

بعد ارتباطی

856/0

13گویه (28-16)

مدیریت دانش

85/0

38 گویه (66-29)

 

 

 

  • گزارش کارآموزی رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو

    گزارش کارآموزی رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو استرس کارکنان رضایت شغلی کارکنان استرس کارکنان شرکت پارس خودرو رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت…

  • مبانی نظری ارزیابی ارتباط مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از نگاه دبیران دوره دبیرستان

    مبانی نظری ارزیابی ارتباط مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از نگاه دبیران دوره دبیرستان سرمایه اجتماعی مدیریت دانش رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش رابطه مدیریت…

  • ساختار و پیکر بندی شهر قم و الگوی طرح ساختاری و استراتژیک در آن

    ساختار و پیکر بندی شهر قم و الگوی طرح ساختاری و استراتژیک در آن ساختار و پیکر بندی شهر قم الگوی طرح ساختاری و استراتژیک در قم طرحهای ساختاری و استراتژیک در ایران تدوین طرح ساختاری برای شهر قم ارائه…

  • بررسی همسو بودن قوانین داخلی ایران با اسناد بین المللی درباره قاچاق زنان

    بررسی همسو بودن قوانین داخلی ایران با اسناد بین المللی درباره قاچاق زنان پایان نامه قاچاق پایان نامه قاچاق انسان پایان نامه قاچاق زنان قاچاق انسان به قصد فحشا بررسی و تحلیل قاچاق انسان به قصد فحشا قاچاق انسان در…

  • بررسی معاملات مدیران در شرکتهای مدنی

    بررسی معاملات مدیران در شرکتهای مدنی شرکتهای مدنی مسئولیت مدیران مسئولیت مدیران در معاملات بررسی معاملات مدیران در شرکتهای مدنی دانلود مقالات حقوق دانلود مقالات رشته حقوق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق بررسی معاملات مدیران در شرکتهای…

  • تشخیص الگوی صدا با استفاده از شبکه عصبی (نسخه آپدیت شده + 53 صفحه مقاله انگلیسی)

    تشخیص الگوی صدا با استفاده از شبکه عصبی (نسخه آپدیت شده + 53 صفحه مقاله انگلیسی) شبکه عصبی تشخیص الگوی صدا تشخیص الگوی صدا با استفاده از شبکه عصبی دانلود مقاله کارشناسی ارشد هوش مصنوعی دانلود مقاله ارشد هوش مصنوعی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ارزش ویژه برند مقصد گردشگری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ارزش ویژه برند مقصد گردشگری مبانی نظری ارزش ویژه برند مقصد گردشگری دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند مقصد گردشگری پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند مقصد گردشگری ادبیات نظری ارزش ویژه برند مقصد گردشگری فصل…

  • پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی ارتباط بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری

    پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی ارتباط بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری راهبردهای یادگیری فرایندهای یاددهی – یادگیری پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دانلود پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی و…

  • پاورپوینت برنامه ریزی برایتجارت الکترونیکی

    پاورپوینت برنامه ریزی برایتجارت الکترونیکی پاورپوینت برنامه ریزی برایتجارت الکترونیکی برنامه ریزی برایتجارت الکترونیکی مزایای محسوس و نامحسوس تجارت الکترونیک روش هایی برای ارزیابی میزان منافع و مزایای تجارت الکترونیک روش هایی برای ارزیابی میزان منافع و مزایای تجارت الکترونیک…

  • مقاله زن در اسلام

    مقاله زن در اسلام مضرات بی حجابی آزاد شدن زنان بوسیلة اسلام دانلود مقاله زن در اسلام سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه خرید پروژه و پایان…