نتایج نظرسنجی پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش

نتایج نظرسنجی پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش

مراحل پیاده سازی erp
نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp
نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp در سازمان
نتایج نظرسنجی عوامل کلیدی موفقیت erp
نتایج نظرسنجی عوامل موفقیت پیاده سازی ERP
نتایج نظرسنجی برنامه ریزی منابع سازمان
نتایج نظرسنجی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی erp
نتایج نظرسنجی پیاده سازی موفقیت آمیز ERP با مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود نتایج نظرسنجی پایان نامه كارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان بسته های نرم افزاری جامعی هستند که به صورت راه حل های ارائه شده ای به یکپارچگی همه فرآیندها و حوزه های وظیفه ای موجود در کسب و کار کمک می کنند. مزیت اصلی و اولیه این سیستم ها ایجاد یک بستر نرم افزاری یکپارچه مشترک برای فرآیندهای یکپارچه موجود در کسب و کار مربوطه می باشد. پیاده سازی بهینه و موفقیت آمیز سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی نیازمند توجه ویژه به تکنولوژی و همچنین عوامل انسانی می باشد و این فرآیند به حدی با مسئله مدیریت دانش گره خورده که موفقیت کلی این نوع از پروژه ها به فعالیت گروهی از کارکنان متبحر و دانش محور وابستگی شدیدی خواهد داشت.

 

 مدیریت دانش فرآیند سیستماتیک جستجو، انتخاب، سازماندهی، پالایش و نمایش اطلاعات است، به طریقی که درک کارکنان در زمینه خاصی بهبود و اصلاح شود و سازمان بصیرت و درک بهتری از تجربیات خود کسب کند. پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان فرآیند دشوار و پیچیده ای است که در آن مدیریت تغییرات، ارتباطات و درگیری ذینفعان به اندازه مسائل فنی مهم به شمار می آید. با توجه به این موضوع می توان مدیریت دانش را به عنوان پیش شرط اصلی پیاده سازی موفق سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان در نظر گرفت. انواع مختلفی از دانش و مهارت ها در هر نقطه از چرخه حیات سیستم های سازمانی مورد نیاز بوده و این دانش در اختیار افراد مختلفی از سازمان قرار گرفته است. 

 

مدیران و متخصصین حوزه فناوری اطلاعات در یافته اند که با استفاده از علم مدیریت دانش می توانند به پیاده سازی های موفق تری از سیستم های سازمانی دست یابند. باید توجه داشت که در هر مرحله از چرخه حیات سیستم های سازمانی می توان با اتکاء بر عناصر چرخه مدیریت دانش و شناسایی و از میان برداشتن موانع مدیریت مؤثر دانش شانس دستیابی به موفقیت را افزایش داد. 

 

در این تحقیق به ارائه یک چارچوب مدیریت دانش در جهت دستیابی به پیاده سازی موفقیت آمیز سیستم های سازمانی می پردازیم.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش

پیاده سازی موفق erp

برنامه ریزی منابع سازمانی

 

 

 

 

 

 

نقطه شروع تحلیل مجموعه ای از اطلاعات و یافته ها برای اهداف تحقیقاتی، استفاده از 2 رویکرد کلی کمی[1]و کیفی[2] می باشد. رویکرد کمی، از علوم طبیعی مثل زیست شناسی، شیمی، فیزیک و… ناشی می شود و مربوط به تحقیق درباره پدیده هایی است که قابل مشاهده بوده و به طریقی قابل اندازه گیری هستند. چنین مشاهدات و اندازه گیری هایی می توانند عینی شده و توسط سایر محققین تکرار و استفاده شوند. روش معمول در رویکرد کمی، مطالعه و بررسی منابع موجود برای تدوین نظریه های مناسب، ایجاد تئوری ها و فرضیه های ممکن و سپس تست و تجزیه و تحلیل آماری این تئوری ها و فرضیه ها می باشد. روش های کمی معمولا با جمع آوری و پردازش داده های عددی سروکار دارند و ابزاری برای آزمایش تئوری های عینی از طریق بررسی ارتباط بین متغیرها با استفاده از رویه های آماری هستند.

 

به چنین فرآیندی رویکرد کمی تحقیق گفته می شود. در مقابل، رویکرد کیفی، بینش هایی را فراهم می کند که با رویکردهای صرفا کمی نمی توان آنها را تشریح نمود. رویکرد کیفی ابزاری برای کاوش و درک مفاهیمی است که افراد یا گروه هایی آنها را به مسائل اجتماعی و انسانی نسبت می دهند. به عبارتی می توان چنین بیان کرد که روش تحقیق کیفی با مجموعه ای از داده های غیر عددی سروکار دارد. البته این الزاما بدین معنی نیست که داده های کیفی به هیچ عنوان کمیت پذیر نیستند بلکه مثلا خروجی مصاحبه ها و پرسشنامه ها می تواند داده های کمی باشد. قابلیت تفسیر[3]یکی از ویژگی های مهم داده های کیفی محسوب می شود و اگرچه قسمتی از داده های تولید شده کمیت پذیر هستند، اما حجم وسیعی از تحلیل انجام گرفته، معمولا تفسیری می باشد.

در ذیل به تشریح بیشتر ویژگی های رویکرد کیفی پرداخته و تفاوت های آن را با رویکرد کمی بیان می کنیم:

رویکرد کیفی مرتبط با نظرات، تجربیات و احساسات افراد تولید کننده داده های ذهنی است.

درک یک موقعیت از طریق یک چشم انداز کلی حاصل می شود. رویکرد کمی به توانایی شناسایی مجموعه ای از متغیرها بستگی دارد.

داده های کیفی از طریق مواجهه مستقیم با افراد، مصاحبه نفر به نفر، مصاحبه های گروهی یا مشاهده جمع آوری می شوند.

از داده ها برای خلق مفاهیم و تئوری هایی که به ما در جهت درک پدیده های اجتماعی کمک می کنند، استفاده می شود که این رویکرد یک روش استنتاجی برای توسعه تئوری محسوب می شود.

[1] Qualitative

[2] Quantitative

[3] Interpretability

        جدول 4-5 میانگین و واریانس اظهار نظر خبرگان در دور دوم از فاز 2 ارزیابی

 

صحت

دقت

جامعیت

قابلیت فهم

قابلیت استفاده

انسجام

قابلیت بسط

میانگین

53/4

42/4

79/4

74/4

63/4

53/4

68/4

واریانس

78/0

66/0

80/0

30/0

18/1

57/0

06/1

انحراف از معیار

88/0

82/0

89/0

55/0

09/1

75/0

03/1

 

 

1-1-1-2نتایج آماری دور سوم از فاز 2 ارزیابی

 

            شکل 4-8 نتایج اظهار نظر خبرگان در دور سوم ارزیابی فاز 2

 

 

           شکل 4-9 امتیازات کلی به دست آمده در دور سوم ارزیابی فاز 2

        جدول 4-6 میانگین و واریانس اظهار نظر خبرگان در دور سوم از فاز 2 ارزیابی

 

صحت

دقت

جامعیت

قابلیت فهم

قابلیت استفاده

انسجام

قابلیت بسط

میانگین

26/5

21/5

21/5

11/5

16/5

21/5

16/5

واریانس

30/0

38/0

48/0

30/0

76/0

27/0

87/0

انحراف از معیار

55/0

61/0

69/0

55/0

87/0

52/0

93/0

 

 

1-1-2- مقایسه نتایج آماری دور دوم و دور سوم از فاز 2 ارزیابی

همانطور که در جداول 4-5 و 4-6 نشان داده شده است، واریانس و انحراف معیار امتیازهای داده شده محدود بوده که این موضوع نشان دهنده اجماع نظر خبرگان در امتیازدهی به فاکتورهای ارزیابی چارچوب پیشنهادی می باشد. با توجه به جدول 4-7 می توان دریافت که واریانس نتایج دور سوم نسبت به دور دوم کاهش یافته است که این موضوع نیز نشان دهنده نزدیکتر شدن نظرات خبرگان در دور سوم نسبت به دور دوم است و این حالت همان هدف روش دلفی یعنی رسیدن به اجماع نظر می باشد.

 

         جدول 4-7 مقایسه نتایج آماری دور دوم و دور سوم از فاز 2 ارزیابی

نتایج دور دوم از فاز 2 ارزیابی

 

صحت

دقت

جامعیت

قابلیت فهم

قابلیت استفاده

انسجام

قابلیت بسط

میانگین

53/4

42/4

79/4

74/4

63/4

53/4

68/4

واریانس

78/0

66/0

80/0

30/0

18/1

57/0

06/1

انحراف از معیار

88/0

82/0

89/0

55/0

09/1

75/0

03/1

نتایج دور سوم از فاز 2 ارزیابی

 

صحت

دقت

جامعیت

قابلیت فهم

قابلیت استفاده

انسجام

قابلیت بسط

میانگین

26/5

21/5

21/5

11/5

16/5

21/5

16/5

واریانس

30/0

38/0

48/0

30/0

76/0

27/0

87/0

انحراف از معیار

55/0

61/0

69/0

55/0

87/0

52/0

93/0

تفاضل نتایج دور سوم و دور دوم از فاز 2 ارزیابی

 

صحت

دقت

جامعیت

قابلیت فهم

قابلیت استفاده

انسجام

قابلیت بسط

واریانس

48/0

28/0

32/0

00/0

42/0

30/0

19/0

انحراف از معیار

33/0

21/0

20/0

00/0

22/0

23/0

10/0

 

1-2- نتیجه گیری کلی ارزیابی چارچوب پیشنهادی

خوشبختانه در فاز اول ارزیابی یعنی زمانی که چارچوب به شرکت ها و سازمان هایی ارائه شد که اقدام به پیاده سازی سیستم های سازمانی کرده بودند، به ازای هر سلول بیش از 50 درصد شرکت کنندگان با مورد بیان شده در چارچوب موافق بودند که این موضوع می تواند نشان دهنده مطلوب بودن چارچوب پیشنهادی تلقی شود. همچنین در فاز دوم ارزیابی یعنی زمانی که چارچوب به اساتید دانشگاه و متخصصین شرکت های دولتی و خصوصی ارائه شد چارچوب پیشنهادی از لحاظ فاکتورهای صحت، دقت، جامعیت، قابلیت فهم، قابلیت استفاده، انسجام و قابلیت بسط تقریبا امتیاز 5 از 7 را به دست آورد و اکثر خبرگان شرکت کننده به اتفاق آرا چارچوب پیشنهادی را در دستیابی به اهداف تعریف شده این کار تحقیقی موفق دانستند.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

کلیات تحقیق

1-1- تعریف مسئله 2

1-2- اهداف تحقیق 3

1-3- حوزه تحقیق 5

1-4- ساختار تحقیق 5

ارزیابی چارچوب پیشنهادی

4-1- مقدمه 108

4-2- معرفی روش دلفی 110

4-3- کاربرد روش دلفی در تحقیقات سیستم های فناوری اطلاعات 111

4-4- روش اجرای همه پرسی دلفی 113

4-4-1- دور اول 113

4-4-2- دورهای بعدی 114

4-4-3- تعداد شرکت کننده ها 114

4-4-4- صلاحیت خبرگان 114

4-4-5- تحلیل یافته ها 115

4-5- ارزیابی چارچوب پیشنهادی با استفاده از روش دلفی 116

4-5-1- فاز اول ارزیابی چارچوب پیشنهادی با استفاده از روش دلفی 116

4-5-2- نتایج کمی به دست آمده در دور دوم فاز 1 ارزیابی 119

4-5-3- نتایج کمی به دست آمده در دور سوم فاز 1 ارزیابی 121

4-5-4- جمع بندی ارزیابی با استفاده از روش دلفی در فاز 1 ارزیابی 123

4-5-5- فاز دوم ارزیابی چارچوب پیشنهادی با استفاده از روش دلفی 125

4-5-6- نتایج ارزیابی چارچوب پیشنهادی با استفاده از روش دلفی در فاز 2 132

4-5-7 مقایسه نتایج آماری دور دوم و دور سوم از فاز 2 ارزیابی 134

4-6- نتیجه گیری کلی ارزیابی چارچوب پیشنهادی 135

5- نتیجه گیری و کارهای آتی 136

5-1- نتیجه گیری 137

5-2- کارهای آتی 138

6- پیوست 1 140

7- منابع 148

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 4-1 تفاوت بین دو رویکرد کمی و کیفی———————————————–109

جدول 4-2 تاریخ توزیع پرسشنامه ها در بین شرکت ها در فاز 1 ارزیابی——————————117

جدول 4-3 سابقه کار خبرگان منتخب در فاز دوم ارزیابی چارچوب———————————126

جدول 4-4 تاریخ توزیع پرسشنامه ها در بین خبرگان در فاز 2 ارزیابی——————————-126

جدول 4-5 میانگین و واریانس اظهار نظر خبرگان در دور دوم از فاز 2 ارزیابی————————–131

جدول 4-6 میانگین و واریانس اظهار نظر خبرگان در دور سوم از فاز 2 ارزیابی————————134

جدول 4-7 مقایسه نتایج آماری دور دوم و دور سوم از فاز 2 ارزیابی——————————–135

 

 

 

 

فهرست تصاویر

شکل 4-1 نتیجه اظهارنظر خبرگان در دور دوم اجرای روش دلفی در فاز 1 ارزیابی———————–120

شکل 4-2 نتیجه اظهارنظر خبرگان در دور سوم اجرای روش دلفی در فاز 1 ارزیابی———————-122

شکل4-3 جمع بندی ارزیابی با استفاده از روش دلفی در فاز 1 ارزیابی——————————-124

شکل 4-4 بررسی پایایی پرسشنامه شماره 4 در مرحله دوم از ارزیابی فاز 2—————————-130

شکل 4-5 بررسی پایایی پرسشنامه شماره 4 در مرحله سوم از ارزیابی فاز 2—————————-131

شکل 4-6 نتایج اظهار نظر خبرگان در دور دوم ارزیابی فاز 2————————————–132

شکل 4-7 امتیازات کلی به دست آمده در دور دوم ارزیابی فاز 2———————————–132

شکل 4-8 نتایج اظهار نظر خبرگان در دور سوم ارزیابی فاز 2————————————-133

شکل 4-9 امتیازات کلی به دست آمده در دور سوم ارزیابی فاز 2 ———————————-134

 

 

  • طراحی پایدارساز مقاوم برای سیستم قدرت

    طراحی پایدارساز مقاوم برای سیستم قدرت طراحی پایدارساز مقاوم برای سیستم قدرت طراحی پایدارساز مقاوم پایدار كننده های سیستم قدرت بهبود میرایی نوسانات با فركانس كم سیستم طراحی پایدار كننده های مقاوم برای سیستم های قدرت دانلود پایان نامه رشته…

  • مطالعه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L شکل

    مطالعه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L شکل عمق آبشستگی آبشستگی موضعی آبشکن های L شکل فاصله بین آبشکن ها حفاظت دیواره خارجی رودخانه ها پایان نامه آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L شکل پایان نامه آبشستگی…

  • پاورپوینت مقیاس های عملکرد

    پاورپوینت مقیاس های عملکرد پاورپوینت مقیاس های عملکرد تحقیق مقیاس های عملکرد مقیاسهای عملکرد نمایش مقیاسهای عملکرد هزینه های کیفیت دسته ها و عناصر هزینه های کیفیت جایزه ملی مالکم بالدریج پیشگیری از هزینه های کیفیت کاهش هزینه های ارزیابی…

  • بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه (از نظر قوانین و عملکرد دستگاه‌ها)

    بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه (از نظر قوانین و عملکرد دستگاه‌ها) قاچاق بازرسی گمرک وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه (از نظر قوانین و عملکرد دستگاه‌ها) سیستم همکاری…

  • پروتکل ارتباطی CAN و کاربرد آن در خودرو

    پروتکل ارتباطی CAN و کاربرد آن در خودرو پروتکل ارتباطی CAN و کاربرد آن در خودرو پروتکل ارتباطی CAN کنترل الکترونیکی ارتباطات RS کنترلرها و پروسسورها کاربرد پروتکل CAN در خودرو پروتکل های Auto bus رفتن به سایت اصلی آشنایی…

  • نانو تکنولوژی در صنایع غذایی

    نانو تکنولوژی در صنایع غذایی نانوغذا صنایع غذایی نانوتکنولوژی نانو محصولات نقش نانو تکنولوژی در صنایع غذایی رفتن به سایت اصلی نانو تکنولوژی در صنایع غذایی   چکیده مطالعه حاضر مبحثی در خصوص کاربردها، خطرات، ایمنی غذا و وضعیت قانونمندی…

  • پروپوزال بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

    پروپوزال بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر…

  • انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط داوران

    انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط داوران داوری تجاری بین المللی پایان نامه داوری تجاری بین المللی قانون حاکم بر ماهیت دعوی انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی حقوق فراملی بازرگانی اعمال حقوق فراملی بازرگانی رفتن به سایت اصلی…

  • تعیین بهترین عملکرد در زمینه جستجوی منابع تخصصی کشاورزی با استفاده از موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش

    تعیین بهترین عملکرد در زمینه جستجوی منابع تخصصی کشاورزی با استفاده از موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش موتورهای کاوش ابر موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی مقایسه موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی با موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی…

  • بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 3

    بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 3 دانلود پایان نامه انبار دانلود پایان نامه انبارداری دانلود پایان نامه مدیریت انبار دانلود پروژه طراحی یک سیستم انبارداری مدیریت انبار و طراحی یک سیستم انبارداری ساماندهی کالا در انبار…