مولفه ها و عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات با تاکید بر ابزارها و کاربردهای آن در سازمان

مولفه ها و عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات با تاکید بر ابزارها و کاربردهای آن در سازمان

مولفه های فناوری اطلاعات
عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات
کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمان
ابزارهای فناوری اطلاعات
پایان نامه فناوری اطلاعات
دانلود پایان نامه فناوری اطلاعات
تاثیر پایان نامه فناوری اطلاعات در سازمان
کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مولفه ها و عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات با تاکید بر ابزارها و کاربردهای آن در سازمان

 

 

 

 

 

 

مقدمه

کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها

فناوری اطلاعات در سازمان ها دارای كاربردهای متفاوتی است، بیشتر صاحب نظران این گونه كاربردها را به دو نوع طبقه بندی نموده اند:

 

2-3-1- كاربرد عملیاتی

در ابعاد تخصصی، استفاده از فناوری اطلاعات را كاربرد عملیاتی فناوری اطلاعات می‌نامند. تهیه لیست حقوق، صدور احكام كارگزینی، پیش‌بینی  موجودی، برنامه ریزی تولید و توزیع و تخصیص نیروی كار، هزینه- یابی صنعتی، تهیه صورت‌های مالی و سود و زیان و دیگر وظایف تخصصی از جمله  زمینه‌های كاربرد عملیاتی فناوری اطلاعاتی هستند. در این سطح فناوری اطلاعات و رایانه موجب گسترش خودكارشدن كارها و امور اداری شده و در نتیجه به انجام اقتصادی كارها و سرعت آن ها منتهی می‌شود. كاربرد عملیاتی فناوری اطلاعات در سازمان ها پیامدهای عمده زیر را در پی داشته است:

 

1. افزایش بهره ‌وری؛

2. افزایش اثر بخشی از طریق كاهش هزینه‌های عملیاتی كه این كاهش از چند جهت امكان پذیر می‌گردد. با ورود فناوری اطلاعات به سازمان نیاز به نیروی انسانی كاهش می‌یابد.

فناوری اطلاعات با ایجاد امكان دسترسی به اطلاعات دقیق راجع به مواردی مانند سطح موجودی، سبب كاهش هزینه‌های عملیاتی شده، موجب كاهش سطح ضایعات و زمان لازم برای تولید می‌گردد؛

3. ارائه روش‌های كنترل فعالیت‌های منابع انسانی؛ 

4. افزایش قدرت رقابت سازمان در اثر پیشرفت‌های حاصله در كنترل كیفی و نوآوری؛

 

 

2-3-2- كاربرد اطلاعاتی

هرچند در ابتدا ابزار فناوری صرفا برای ماشینی کردن فرایندهای دفتری استفاده می‌شد، اما به سرعت این تفکر شکل گرفت که یک ابزار اطلاعاتی- ارتباطی ارزشمند است که می‌تواند به میزان زیادی بهره وری را افزایش دهد.

كاربرد اطلاعاتی فناوری اطلاعات سبب تسهیل جمع آوری، ذخیره، و انتشار اطلاعات می‌گردد. به عبارت دیگر اگر رایانه و دیگر فناوری‌های عملیاتی، در نقش كاربرد عملیاتی به عنوان یك وسیله و ابزار مكانیكی تبدیل داده به ستاده عمل می‌كنند، در نقش اطلاعاتی به عنوان یك عنصر و عامل اصلی در جمع آوری، انتقال و انتشار عناصر و عوامل اطلاعاتی به شمار می‌روند. نقش اطلاعاتی به كنترل و انتشار اطلاعات بر اساس اهداف، مقررات و استانداردهای سازمان كمك می‌کند. برنامه‌ریزی آموزش، تحقیقات بازاریابی، تحقیق در عملیات، پیش‌بینی فروش و… از جمله زمینه‌های كاربردی فناوری اطلاعات می‌باشند. این وظایف اغلب نقش ستادی و پشتیبانی وظایف تخصصی را دارا هستند.

 

كاربرد اطلاعاتی فناوری اطلاعات نیز نتایج زیر را به عهده دارد:

1. كمك به انتشار اطلاعات رسمی در سازمان؛

2. افزایش هماهنگی بیشتر بین واحدهای اصلی و فرعی سازمان؛

3. دستیابی به سیستم‌های اطلاعات مدیریت استاندارد و پیشرفته؛

4. تأمین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری سریع و دقیق؛                            

  

مدیران به كمك این معلومات و بینش‌های اساسی و تجهیز به ابزار فناوری جدید تصمیم گیری و مهارت‌های كار با رایانه ها، لوح‌های فشرده، شبكه‌های تعامل اطلاعاتی و الكترونیكی، تصویری، و صوتی می‌توانند رفتار حرفه ای مناسب قرن بیست و یكم خود را برای افزایش اثر بخش كارایی و توسعه و بهسازی سازمان نشان دهند.یکی از تأثیرات مهمی که فناوری اطلاعات در کتابخانه ها گذاشته تغییر در روش رهبری و مدیریت می‌باشد. روش رهبری و هدایت یکی از عناصری است که می‌تواند تأثیر مثبت و منفی بر تلاش‌های مدیریت تغییر ناشی از فناوری اطلاعات داشته باشد (بیات، 1389).

 

فناوری اطلاعات موجب تغییر در شیوه کسب و کار شده، به طوری که مدیریت این گونه سازمان ها با مسائل کاملا متفاوت در مقایسه با سازمان‌های عصر صنعتی مواجه شده اند. در نتیجه نحوه تصمیم گیری، منابع تصمیم، زمان و موضوعات مورد تصمیم گیری دگرگون شده و افراد تصمیم گیرنده در هر سطح از سازمان با مسائل خاص خود درگیر می‌باشند (مدهوشی، 1381).

فناوری اطلاعات موجب شده است که در مراحل تبدیل اطلاعات از شکلی به شکل دیگر تحولی رخ داده و اطلاعات تبلور یافته در اختیار مصرف کنندگان آن قرار گیرد. در واقع فناوری اطلاعات با تغییراتی که در روند ذخیره، بازیابی، و مدیریت اطلاعات ایجاد کرده نقش کتابداران و شکل‌های مختلف خدمات کتابخانه ها را نیز تغییر داده و آن ها را از بافت سنتی خود خارج نموده است. کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اسناد به هر شکل و اندازه اساسا به سه عامل سخت افزار، نرم افزار، و نیروی انسانی بستگی دارد و مفهوم این جمله در برگیرنده انواع ابزارهای ارتباطی از قبیل رایانه، ماهواره، رادیو، تلویزیون، لوح‌های فشرده، تلفن، تلکس، نمابر، و بزرگراه‌های اطلاعاتی است. فناوری اطلاعات در بهسازی خدمات کتابخانه ها و تسریع در ارائه آن تأثیر چشمگیری داشته موجب تسهیل و سرعت در ارتباط و تصمیم گیری‌های بین مدیران و کتابداران شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1- فناوری اطلاعات 12

2-1-1- فناوری چیست 12

2-1-2- فناوری اطلاعات و تعریف‌های آن 13

2-2- مولفه ها و عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات 15

2-2-1- مولفه‌های فناوری اطلاعات 15

2-2-1-1- سخت افزار 15

2-2-1-2- نرم افزار 16

2-2-1-3- بانك اطلاعاتی 16

2-2-2- عوامل زیر ساختی فناوری اطلاعات 16

2-3- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها 17

2-3-1- كاربرد عملیاتی 17

2-3-2- كاربرد اطلاعاتی 18

2-4- ابزارهای فناوری اطلاعات 19

2-4-1- پست الکترونیک 19

2-4-2- دورنگار (فاکس مایل) 20

2-4-3- كنفرانس از راه دور 20

2-4-4- کنفرانس صوتی (شنیداری) 21

2-4-5- کنفرانس ویدیویی (صوتی-تصویری) 21

2-4-6- کنفرانس رایانه ای 21

2-4-7- پست صوتی 22

2-4-8- ویدیوتکس یا پیام نما 22

2-4-9- پایگاه داده‌های عمومی 23

2-4-10- شبکه گسترده جهانی 23

2-4-11- چت (گفتگو) 23

2-4-12- اتوماسیون اداری 24

2-5- مزایا و معایب فناوری اطلاعات 25

2-5-1- مزایای فناوری اطلاعات 25

2-5-2- محدودیت‌های فناوری اطلاعات 26

 

مطالعه موردی در یک سازمان 

2-6- فناوری اطلاعات در کتابخانه ها 27

2-6-1- تاریخچه ورود فناوری اطلاعات به کتابخانه ها 27

2-6-2- تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها 29

2-11- مروری بر مطالعات انجام شده 54

2-11-1- پژوهش‌های داخلی 54

2-11-2- پژوهش‌های خارجی 58

 

منابع

  • اهمیت خودکارآمدی  و تاثیر آن بر سطح انگیزش و عواطف

    اهمیت خودکارآمدی  و تاثیر آن بر سطح انگیزش و عواطف اهمیت خودکارآمدی اهمیت و ضرورت خودکارآمدی تحصیلی اهمیت خودکارآمدی تحصیلی اهمیت و ضرورت خودکارآمدی اهمیت خودکارآمدی معلمان مبانی روانشناختی خودکارآمدی اثرات خودکارآمدی بر کار کرد های روانشناختی اثر خود کار…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت دانلود مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت ادبیات نظری عملکرد بازرگانی شرکت فصل دوم پایان نامه عملکرد بازرگانی شرکت مبانی نظری و پیشینه…

  • پاورپوینت گونه شناسی فرهنگ

    پاورپوینت گونه شناسی فرهنگ دانلود پاورپوینت گونه شناسی فرهنگ چهار چهره فرهنگی مهم در جهان فرهنگ داوس فرهنگ جهان مك فرهنگ پروتستانتیسم اوانگلیك انوع شخصیت و فرهنگ تقسیم بندی فرهنگ ها رفتن به سایت اصلی عنوان: پاورپوینت گونه شناسی فرهنگ…

  • پاورپوینت آشنایی با آسانسورهای هیدرولیکی

    پاورپوینت آشنایی با آسانسورهای هیدرولیکی پاورپوینت آشنایی با آسانسورهای هیدرولیکی بررسی آشنایی با آسانسورهای هیدرولیکی آشنایی با آسانسورهای هیدرولیکی تحقیق آشنایی با آسانسورهای هیدرولیکی تاریخچه آسانسورهای هیدرولیکی آسانسورهای هیدرولیکی معایب آسانسورهاي هيدروليكي نوع مستقیم آسانسورهای هیدرولیکی مقاله آشنایی با آسانسورهای…

  • دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر با عنوان خدمات كامپیوتری

    دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر با عنوان خدمات كامپیوتری دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر دانلود گزارش کارآموزی کامپیوتر دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر با عنوان خدمات كامپیوتری دانلود گزارش کارآموزی دانلود کارآموزی رشته کامپیوتر دانلود کارآموزی کامپیوتر خرید گزارش کارآموزی…

  • چارچوب ها و زمینه های علم اخلاق در مطالعات مدیریت و سازمان

    چارچوب ها و زمینه های علم اخلاق در مطالعات مدیریت و سازمان قدرت برتر اخلاقی و مصادیق آن علم اخلاق در مطالعات مدیریت علم اخلاق در مطالعات سازمان ضرورت اخلاق حرفه‌ای برای مدیران ضرورت اخلاق برای مدیران آموزشی اصول اخلاق…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش مبانی نظری رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش دانلود مبانی نظری رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش پیشینه تحقیق رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش ادبیات نظری رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش فصل…

  • عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها

    عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری سازمان پایان…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد…

  • پاورپوینت کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت (مدلسازي اطلاعات) تألیف دکتر علی رضائیان

    پاورپوینت کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت (مدلسازي اطلاعات) تألیف دکتر علی رضائیان پاورپوینت کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت (مدلسازي اطلاعات) تألیف دکتر علی رضائیان پاورپوینت کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت دکتر رضائیان نگاه كلي بر سيستم‌هاي اطلاعاتي سلول گرايي، زير بناي تحولات در…