مبانی نظری ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

مبانی نظری ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

مدیریت دانش
مبانی نظری اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه
سنجش اثربخشی مدیریت دانش
محاسبه اثربخشی مدیریت دانش با تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای
سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه
مبانی نظری میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت بازرگانی گرایش تحول

ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

 

 

 

 

 

 

چکیده

مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می سازد. بدین منظور و به جهت مدیریت مناسب دانش سازمانی، ابزاری مناسب نیاز است که بتوان با استفاده از آن از میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان آگاه شد. این آگاهی از وضعیت مدیریت دانش به سازمان کمک می نماید تا نقاط ضعف و کاستی ها ی مدیریت دانش خود را در جهت حفظ برتری های رقابتی و یا افزایش آن، به درستی تشخیص و اقدامات مناسبی در جهت آن انجام دهد.

 

این تحقیق نیز با بررسی و مقایسه ی شاخص ها و ابزارهای موجود در این زمینه، از رویکردی یکپارچه در قالب تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) برای محاسبه میزان اثربخشی مدیریت دانش و مقایسه دانشکده های دانشگاه مازندران بر اساس آن استفاده کرده است که در آن ابعاد کارت امتیازی متوازن (BSC) به عنوان شاخص های اثربخشی و ابزار شاخص عملکرد مدیریت دانش (KMPI) به عنوان فرآیندهای چرخه دانش در نظر گرفته شده است. داده های تحقیق با روش میدانی و از طریق توزیع پرسشنامه مقایسات زوجی بین خبرگان دانشگاه جمع آوری شده و نرم افزار Super Decisions نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها بکار رفته است.

 

نتایج این تحقیق نشان می دهد که بعد فرآیندهای داخلی و به کارگیری دانش مهم‌ترین شاخص و فرآیند هستند. همچنین میزان اثربخشی مدیریت دانش دانشکده های علوم پایه در مقایسه با دانشکده های علوم انسانی و علوم مهندسی بیشتر است. در نهایت پیشنهاداتی نیز برای بهبود آن ها بر اساس فرآیند های دانش ارائه شده است.

 

 

 

 

 واژه های کلیدی:

مدیریت دانش

سنجش اثربخشی

فرآیند تحلیل شبکه ای

کارت امتیازی متوازن

دانشگاه مازندران

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

          روند رو به رشد رقابت در عرصه اقتصاد جهانی موجب تحولی عظیم در رویکرد سازمان ها برای خلق ارزش های رقابتی پایدار بوده است (بونتیس و همکاران ،1999). در ابتدای عصر صنعتی شدن، سازمان ها اثربخشی، كارایی و همچنین برتری رقابتی خود را از طریق اتوماسیون، كاهش ضایعات و حذف فرآیند های اضافی افزایش دادند؛ ولی در حال حاضر و در عصر دانش و دانش کاری، سازمان ها در صدد سازماندهی مجدد جهت حذف مشاغل و نیروهای اضافی هستند. این جنبش از طریق مهندسی مجدد و مدیریت كیفیت جامع و مانند این‌ها انجام می شود كه سازمان های روان‌تری را به ارمغان می آورد. 

 

در اینجاست كه نقش دانش و مدیریت دانش روشن می شود و سازمان ها در پی تحقق و استفاده ِیکی از مهم‌ترین دارایی های ناشناخته و راكد خود بنام دانش بر می آیند. لذا، مدیریت دانش در این راستا باید از سویی همراه با اثربخشی و كارایی و از سوی دیگر باید بتواند به خوبی از عهده كسب، حفظ و نگهداری و انتشار دانش در سطح سازمان برآید. مسلماً به كارگیری مناسب این سرمایه در صورت وجود معیار ها و شاخص های مناسب موجب می شود از سویی كارایی و اثربخشی مدیریت دانش افزایش یافته و از سوی دیگر میزان تأثیر آن بر عملكرد سازمان مشخص شود و فقط مورد ارزیابی كیفی قرار نگیرد (شائمی برزکی،1384).

 

        امروزه مؤسسات آموزش عالی با چالش های فراوانی از جمله تغییرات سریع فنّاوری، گسترش سیستم ها، تقاضای متنوع جامعه، افزایش هزینه های آموزشی و نیاز به تطبیق با عصر دانش و اطلاعات مواجهند. یکی از ابزارهایی که برای مقابله با این شرایط بکارگرفته می شود، مدیریت دانش است. مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می سازد (صادقی آرانی،1387). نقش اصلی این مؤسسات، مدیریت کردن دانش (هم دانش ضمنی و هم دانش آشکار) است تا بتوانند عملکرد دانش را جهت توسعه و پیشرفت جامعه افزایش دهند (حمیدی زاده،1387). 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب       

 

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2-1- مقدمه. 

2-2- مدیریت دانش.

2-2-1-گذری بر مدیریت دانش

2-2-2-دانش                                                           

2-2-2-1- روابط داده،اطلاعات و دانش

2-2-2-2- داده.

2-2-2-3-اطلاعات .

2-2-3-طبقه بندی انواع دانش.

2-2-4-منابع دانشی سازمان.

2-2-5-تعاریف مدیریت دانش

2-2-6- اهمیت به کارگیری مدیریت دانش.

2-2-7-اهداف مدیریت دانش.

2-2-2-8-فرآیند های مدیریت دانش

   2-2-9-مدیریت دانش در آموزش عالی.

 2-3-سنجش مدیریت دانش.

2-3-1- سنجش اثربخشی مدیریت دانش.

2-3-2- انواع رویکرد های سنجش مدیریت دانش.

2-3-3- ابزارهای سنجش مدیریت دانش.

   2 -3-3-1- کارت امتیازی متوازن

   2-3-3-2- جهت یاب اسکاندیا

   2-3-3-3- نظارت بر دارایی‌های نامشهود.

  2-3-3-4- حسابداری منابع انسانی.

  2-3-3-5- روش شناسیKP3.

  2-3-3-6- شاخص عملکرد مدیریت دانش.

  2-3-3-7- سیستم مبتنی بر رضایت کاربر

2 -3-4–مقایسه ابزار های سنجش مدیریت دانش.

2-4- مدل تحقیق و اجزای آن.

   2-4-1-کارت امتیازی متوازن. .

  2-4-2-. شاخص عملکرد مدیریت دانش.

  2-4-3-. فرآیند تحلیل شبکه‌ای.

2-5- دانشگاه مازندران.

2-6-مروری بر تحقیقات انجام شده.

   2-6-1-تحقیقات خارجی.

   2-6-2-تحقیقات داخلی.

2-7-خلاصه فصل دوم

 

 

 

منابع و مأخذ

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل‌ها

17 شکل2-1- اثر اطلاعات و دانش بر تصمیم گیری

40 شکل2-2- رابطه بین مولفه های اصلی در متدلوژیKp3 برای تعیین سهم دانش در عملکرد شرکت.

46 شکل2-3- مدل اولیه تحقیق.

48 شکل2-4- ارتباط کارت امتیازی متوازن با مدیریت دانش.

51 شکل2-5- تفاوت ساختار سلسله مراتب و شبکه.

54 شکل2-6- فرمت استاندار سوپر ماتریس.

58 شکل2-7- مدل سنجش اثر بخشی مدیریت دانش.

59 شکل2-8- مدلANP سنجش عملکرد مدیریت دانش.

60 شکل2-9- مدل وو و ونگ برای ارزیابی موفقیت مدیریت دانش

62 شکل2-10-توانمندی مدیریت دانش به منظور اثربخشی مدیریت دانش.

65 شکل2-11-مدل مفهومی ارزیابی و آسیب‌شناسی مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی.

68 شکل2-12-مدل عوامل تأثیر گذار بر موفقیت سیستم مدیریت دانش و همچنین پیامدها آن

73 شکل2-13-چارچوب مرور ادبیات پژوهش

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

33 جدول 2-1- رویکرد های متفاوت ارزیابی مدیریت دانش.

36 جدول 2-2- شاخص های کارت امتیازی متوازن.

37 جدول 2-3- شاخص های جهت یاب اسکاندیا.

38 جدول 2-4- شاخص های نظارت بر دارایی های نا مشهود

39 جدول 2–5 شاخص های حسابداری منابع انسانی.

40 جدول 2-6- شاخص های متدلوژی Kp3

42 جدول 2-7- شاخص های عملکرد مدیریت دانش.

43 جدول 2-8- شاخص های سیستم مبتنی بر رضایت کاربر.

44 جدول 2-9- مقایسه ابزارهای سنجش مدیریت دانش

48 جدول 2-10- مدل کارت امتیازی متوازن برای دانشگاه.

69 جدول 2-11- پژوهش های انجام شده در حوزه سنجش مدیریت دانش

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

52 نمودار2-1- ارتباط درونی و بیرونی میان عناصر

63 نمودار2-2- سلسله مراتب سنجش اثربخشی مدیریت دانش

64 نمودار2-3-مدل سلسله مراتبی ارزیابی عملكرد سیستم مدیریت دانش سازمان.

 

 

 

 

 

 

  • پاورپوینت آشنایی با سازمان تربیتی؛ علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو UNESCO

    پاورپوینت آشنایی با سازمان تربیتی؛ علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو UNESCO پاورپوینت آشنایی با سازمان تربیتی؛ علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو UNESCO رفتن به سایت اصلی پاورپوینت آشنایی با سازمان تربیتی؛ علمی و فرهنگی سازمان ملل…

  • نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

    نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی شوراهای اسلامی روستا توسعه و مشارکت روستا ترویج فعالیتهای کشاورزی نقش و كاركرد شوراها در توسعه روستایی كشور پایان نامه فعالیتهای ترویج كشاورزی پایان نامه…

  • مدل ها و نظریه های ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی و بررسی پیامدهای این دو مولفه

    مدل ها و نظریه های ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی و بررسی پیامدهای این دو مولفه عوامل شغلی ویژگیهای شغلی تعهد سازمانی کارکنان پایان نامه رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی رابطه ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی کارکنان مدل…

  • طراحی و شبیه سازی درایور موتور القایی و CCI

    طراحی و شبیه سازی درایور موتور القایی و CCI جریان AC ماشین AC درایورهای AC درایور اینورتر تغذیه شده با جریان درایور موتور القائی کنترل شده جریان طراحی و شبیه سازی درایور موتور القایی و CCI دانلود پایان نامه برق…

  • پرسشنامه ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند

    پرسشنامه ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند پرسشنامه ارزش ویژه برند پرسشنامه ارزش ویژه برند شرکت پارس خزر پرسشنامه خلق و نگهداری ارزش ویژه برند پرسشنامه اثرات تبلیغات تجاری بر خلق و…

  • کاربرد مدل سنجش متوازن در ارزیابی عملکرد و توسعه مدیریت مالی سازمان

    کاربرد مدل سنجش متوازن در ارزیابی عملکرد و توسعه مدیریت مالی سازمان مدل سنجش متوازن ارزیابی عملکرد توسعه مدیریت مالی مدیریت مالی سازمان کاربرد مدل سنجش متوازن در ارزیابی عملکرد و توسعه مدیریت مالی سازمان دانلود مقاله مدیریت رفتن به…

  • پاورپوینت سود باقیمانده (همراه با مثالهای تشریحی)

    پاورپوینت سود باقیمانده (همراه با مثالهای تشریحی) پاورپوینت سود باقیمانده محاسبه سود باقی مانده ارزش افزوده اقتصادی محاسبه ارزش افزوده بازار نقاط قوت مدل سود باقیمانده نقاط ضعف مدل سود باقیمانده موارد کاربرد مدل سود باقیمانده حالت کلی مدل سود…

  • ارزیابی میزان اثربخشی الگوهای جریان وجوه نقد و مدل برنامه ریزی ژنتیک در پیش بینی درماندگی مالی

    ارزیابی میزان اثربخشی الگوهای جریان وجوه نقد و مدل برنامه ریزی ژنتیک در پیش بینی درماندگی مالی الگو جریان وجوه نقد مدل برنامه ریزی ژنتیک درماندگی مالی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری الگوهای جریان های نقدی پیش بینی…

  • روش مربعات دیفرانسیل و روش مربعات دیفرانسیل تکه ای

    روش مربعات دیفرانسیل و روش مربعات دیفرانسیل تکه ای روش DQIDQ روش IDQ روش DQ روش مربعات دیفرانسیل روش مربعات دیفرانسیل تکه ای بررسی کارایی روش مربعات دیفرانسیل بررسی کارایی روش مربعات دیفرانسیل تکه ای رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • شناسایی دلایل انحراف در مصرف تسهیلات و مطالبات معوق

    شناسایی دلایل انحراف در مصرف تسهیلات و مطالبات معوق پایان نامه مطالبات معوق انحراف در تسهیلات در بانک صادرات مطالبات معوق بانک صادرات دانلود پایان نامه مطالبات معوق عوامل موثر بر انحراف در تسهیلات عوامل موثر بر ایجاد مطالبات معوق…