عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی و روشهای دانش آفرینی در آنها

عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی و روشهای دانش آفرینی در آنها

پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش
مدیریت دانش در سازمان های دولتی
روشهای دانش آفرینی در سازمان
عناصر و ابعاد مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی و روشهای دانش آفرینی در آنها

 

 

 

 

 

مقدمه

مدیریت دانش به هرنوع فعالیتی که به تجربه و دانش ذهنی افراد توجه کرده به گونه ای که بتواند با آشکار سازی و به اشتراک گذاری آن به هم افزایی دانش کمک کند، گفته می شود. هم افزایی دانش می تواند به دانش آفرینی مشترک نسبت داده شود. این اشتراک در خلق دانش، همکاری مستقیم در خلق دانش نیست بلکه به خلق دانش بر مبنای دانسته ها (دانش خلق شده پیشین) که به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد. بنابراین مدیریت دانش به فرایندی اشاره دارد که دارای یک نقطه اغازین و روند تکاملی است. این روند مراحلی چون کسب اگاهی نسبت به دانش نهان، عیان سازی، به اشتراک سازی گسترش و درک و بهره گیری از آن در خلق دانش جدید را طی می کند. در این روند مرحله آغازین که به شناسایی و آگاهی از دانش نهفته در ذهن اختصاص دارد، به مرحله بلوغ که درک، استفاده و خلق مجدد است، می رسد. این فرایند یعنی اشکار شدن دانش نهان، نهان شدن دانش آشکار و باز خلق دانش که نوناکا و تاکوچی آن را چرخه مدیریت دانش می نامند(نوناکا و تاکوچی، 2009).

 

 مدیریت دانش که همواره با کشف و خلق با قلمرو دانستنی های کشف نشده سروکار دارد، عامل و فرایندی است برای تحول، توسعه و رشد، مفهومی چند بعدی و گسترده دارد. در فرایند مدیریت دانش و در ابعاد مختلف آن دانش عامل اصلی برای گذار از یک مرحله و ورود به مرحله دیگر است. از سوی دیگر، این حرکت مهارت های چندی را طلب می کند تا هماهنگ با دانش مربوطه بتوان مراحل را یک به یک سپری کرد. برای نمونه در مرحله کسب، به دانش و مهارت لازم در مورد چگونگی کسب دانش نهان و یا چگونگی کسب آن نیاز است؛ یعنی باید مجهز به دانش و مهارت مورد نیاز در مورد چگونگی استفاده از فنون گفتگو، مصاحبه و یا طراحی ابزارهایی مانند پرسشنامه، فرم نظر سنجی و نیز مشاهده بود تا بتوان دانش ذهنی همکاران و یا کاربران عیان ساخت و با بهره گیری از دانش و مهارت سازماندهی به عیان سازی و نظم دادن به آن پرداخت (افشار زنجانی، 1383).

 

 

كانگ و پاندیا (2003) استدلال می‌كنند كه برای شناسایی عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی باید پژوهش‌های متعددی انجام شود. با این وجود آنها عناصر زیر را به عنوان عناصر پیشنهادی برای چارچوب مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی ارائه كرده‌اند (ابطحی و صلواتی، 1385: 127).

 

 مردم و فرهنگ سازمانی

ایجاد یك فرهنگ سازمانی (شامل ارزش‌ها و رفتارها) صحیح برای مدیریت دانش، مهم‌ترین و در عین حال مشكل‌ترین چالش مدیریت دانش است، از آنجا كه مدیریت دانش یك موضوع انسانی است، موفقیت آن وابسته به این است كه مردم برای توزیع دانش، اول: برانگیخته شده باشند، دوم: توانایی آن را داشته باشند، سوم: توانایی استفاده از دانش دیگران را هم داشته باشند. با توجه به سلسله مراتبی بودن سازمان‌های دولتی و تعامل ضعیف بین اجزای سازمان، به نظر می‌رسد ایجاد چنین فرهنگی با موانع متعددی روبرو می‌شود. برای ایجاد فرهنگ توزیع دانش، چهار‌چوب مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی باید: در خصوص مزایای مدیریت دانش آگاهی دهد، محیطی مبتنی بر اعتماد ایجاد نماید، به افراد پاداش‌های رسمی داده و قدردانی نماید، تیم دانش تشكیل دهد.

– فرایند

ترسیم متدولوژی مدیریت دانش با توجه به پیشینه موجود، این فرایندها را در بر می‌گیرد:

تعیین و شناسایی، كسب دانش، انتخاب، ذخیره، توزیع دانش، به كارگیری، ارزیابی و سنجش

فناوری

دانش سازمانی باید به گونه‌ای مناسب حفظ و نگهداری شود. فناوری باید به گونه‌ای انتخاب شود كه دانش مورد نیاز افراد را در اختیار آنها قرار دهد. برای مدیریت دانش سازمان‌های دولتی باید به سراع فناوری‌های رفت كه برقراری تعاملی پویا با شهروندان را امكان‌پذیر سازد.

همچنین كارل ویگ (2000) در مقاله‌ای با عنوان كاربرد مدیریت دانش در مدیریت دولتی عناصر ذیل را برای چارچوب مدیریت دانش در مدیریت دولتی پیشنهاد كرده است:

الف) بهبود كیفیت خدمات دولتی: مدیریت دانش باید ارتقای كیفیت خدمات دولتی را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد، به عبارتی، با توجه به آنكه بخش دولتی با عامه مردم و نه قشر خاصی از آنها در ارتباط است، ارتقای كیفیت این بخش اثری عمده بر میفیت زندگی مردم دارد.

ب) آماده كردن شركای خط‌مشی گذاری: كارل دیك معتقد است كه شهروندان مهم‌ترین شركای خط‌مشی گذاری سازمان‌های دولتی هستند. از نظر ویگ، یك شهروند دانا به منزله یك شریك خط‌مشی گذاری خوب است، به همین خاطر، مدیریت دانش باید توسعه نیروهای دانشی مستعد و توسعه سرمایه‌های هوشمند در میان شهروندان را نیز مورد توجه قرار بدهد (ابطحی و صلواتی، 1385: 129- 128).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

   2-1- مقدمه 13

   2-2- دانش 13

   2-3- اطلاعات 14

   2-4- تفاوت اطلاعات و دانش 14

   2-5- طبقه‌بندی انواع دانش 15

     2-5-1- انواع دانش از نظر نوناكا 16

     2-5-2- انواع دانش از نظر نوناكا و تاكه‌اوچی 17

     2-5-3- انواع دانش از نظر وارنك و دیگران 17

     2-5-4- طبقه‌بندی انواع دانش از نظر فایر استون 18

     2-5-5- انواع دانش از نظر جورنا 18

     2-5-6 – انواع دانش از نظر بلاكر 19

     2-5-7- انواع دانش از نظر لیدنر و علوی 19

     2-5-8- انواع دانش از نظر ارسطو 19

     2-5-9- دانش اصلی و  دانش فرعی 20

   2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 20

   2-7- جریان دانش 20

   2-8- فرآیند دانش 21

     2-8-1- در اختیار گرفتن دانش 21

     2-8-2- ذخیره‌سازی 21

     2-8-3- پردازش 21

     2-8-4- انتقال 21

   2-9- خصوصیات دانش 22

   2-10- منابع دانش 23

   2-11- دانش سازمانی 25

   2- 12- مفهوم مدیریت دانش 27

   2- 13- تاریخچه مدیریت دانش  29

   2-14- تئوری‌های مدیریت دانش 31

     2-14-1- تئوری مدیریت دانش جامع (CKMT) 31

     2-14-2- تئوری مدیریت دانش تیمی (TKMT) …32

     2-14-3- تئوری مدیریت دانش جامعه‌گرا 32

   2-15- هدف های مدیریت دانش 33

   2-16- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی 33

     2-16-1- مردم و فرهنگ سازمانی 34

     2-16-2- فرایند 34

     2-16-3-  فناوری 34

   2-17- عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش 34

   2-18- مدل‌های مدیریت دانش 37

     2-18-1- مدل عمومی دانش در سازمان 37

     2-18-2- مدل بویسوت 34

     2-18-3- مدل نوناكا 35

     2-18-4- مدل نوناکا و تاکه اوچی 40

     2-18-5- مدل فلاین 41

     2-18-6- مدل چو 42

     2-18-7- مدل استیو هالس 43

     2-18-8- مدل پیتر گوتشاک 44

     2-18-9- مدل لیانج 45

   2-19-  روش‌های دانش آفرینی در سازمان 47

     2-19-1- كسب دانش 47

     2-19-2-  اجاره دانش 47

     2-19-3- منابع متعهد 48

     2-19-4- هم جوشی 48

     2-19-5- تطابق 48

   2-20- چرخه‌ی مدیریت دانش 48

     2-20-1- نیاز به دانش 50

     2-20-2- توسعه و بهبود دانش 50

     2-20-3- توزیع و نشر دانش 51

     2-20-4- بهره‌برداری از دانش  51

     2-20-5- حفظ و ذخیره دانش 52

     2-20-6- ارزیابی دانش 52

   2-21- موانع و چالشهای مدیریت دانش 53

   2-22- پیشینه‌ تحقیق 57

     2-22-1- پژوهش‌های خارجی 57

     2-22-2- پژوهش‌های داخلی 58

   2-23- چارچوب نظری تحقیق 63

   2-24- مدل نظری تحقیق 68

 

منابع

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول(2-1) كاربرد انواع دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ (جورنا، 2001) 18

جدول (2-2) عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش 35

جدول (2-3) مدل SECL تعامل دانش نهفته و صریح نوناکا 40

جدول(2-4) چارچوب نظری تحقیق 63

 

 

 

 

 

  • پاورپوینت آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف

    پاورپوینت آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف پاورپوینت با موضوع آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف اصلاح الگوی مصرف اهميت و ضرورت توجه به استانداردها و الگوهاي مصرف استانداردسازی(standarization) ديدگاههاي متفاوت درباره مصرف مقايسه…

  • قانون داوری تجاری بین‌المللی ایران همسو با قانون نمونه داوری آنسیترال

    قانون داوری تجاری بین‌المللی ایران همسو با قانون نمونه داوری آنسیترال داوری تجاری داوری تجاری بین‌المللی قانون داوری تجاری بین‌المللی قانون داوری تجاری بین‌المللی ایران قانون نمونه داوری آنسیترال مقاله قانون داوری تجاری بین‌المللی ایران مقاله قانون نمونه داوری آنسیترال…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد بانک با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد بانک با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن پرسشنامه کارت امتیاز متوازن دانلود پرسشنامه کارت امتیازی متوازن پرسشنامه کارت امتیازی متوازن رایگان نمونه پرسشنامه کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن…

  • پاورپوینت (اسلاید) خشونت

    پاورپوینت (اسلاید) خشونت پاورپوینت خشونت تحقیق خشونت مقاله خشونت بررسی خشونت تعریف خشونت ریشه خشونت نظر فروید در مورد خشونت دانود رایگان پاورپوینت خشونت خشونت pdf پایان نامه خشونت رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع خشونت، در قالب…

  • جنبشهای رادیکال آزاد پلی مر سازی C8H8 در رئاکتردیسک چرخشی

    جنبشهای رادیکال آزاد پلی مر سازی C8H8 در رئاکتردیسک چرخشی دانلود جنبشهای رادیکال آزاد پلی مر سازی C8H8 در رئاکتردیسک چرخشی پلی مر سازی C8H8 رئاکتردیسک چرخشی جنبشهای رادیکال آزاد پلیمرسازی در دسته راکتورهای متعارف پلی مرسازی در رئاکتر دیسک…

  • پروپوزال بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد

    پروپوزال بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد پروپوزال مدیریت سرمایه در گردش پروپوزال چرخه تبدیل وجه نقد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش برسودآوری پروپوزال عملکرد مالی ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی ارزیابی…

  • مبانی نظری بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی

    مبانی نظری بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی فرآیند ارزیابی عملکرد بهسازی نیروی انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی دانلود پایان نامه مدیریت منابع انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان در…

  • بیع با ثمن شناور در حقوق تطبیقی

    بیع با ثمن شناور در حقوق تطبیقی ثمن شناور بیع با ثمن شناور پایان نامه بیع با ثمن شناور ارزش و کارکرد شناور بودن ثمن بررسی تطبیقی بیع با ثمن شناور بیع با ثمن شناور در حقوق ایران بیع با…

  • جایگاه قرآن و فقه در وضع قوانین

    جایگاه قرآن و فقه در وضع قوانین دانلود مقالات حقوق تدوین مقررات با استفاده از قرآن و فقه جایگاه و قلمرو فقه و قرآن در حقوق موضوعه ایران جایگاه قرآن و فقه در تدوین مقررات حقوق موضوعه قلمرو فقه و…

  • پرسشنامه پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش

    پرسشنامه پیاده سازی موفق ERP با ارائه چارچوبی از مدیریت دانش پرسشنامه erp پرسشنامه عوامل کلیدی موفقیت erp پرسشنامه پیاده سازی موفق erp در سازمان پرسشنامه برنامه ریزی منابع سازمانی پرسشنامه پیاده سازی موفقیت آمیز ERP با مدیریت دانش پرسشنامه…