رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی

رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی

فرهنگ سازمانی
مدیریت مشاركتی
رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی
دانلود پایان نامه فرهنگ سازمانی
دانلود پایان نامه مدیریت مشاركتی
بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی

 

 

 

 

چکیده

مدیریت مشاركتی که یکی ازراههای بهبود بخشیدن به شرایط بقاء سازمان است،زمانی بطور موفقیت آمیز در سازمان اجراء می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بستر سازی شده باشد . چرا که هدایت نمودن مشاركت  موجود سازمان یک امر مردمی است وبه طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد .لذا سازمانها باید برای اجرای موفق مدیریت مشاركتی ، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.

 

توجه به سازمانها از جهت فرهنگ سازمانی، پدیده نسبتاً جدیدی است که در مطالعه سازمان ومدیریت صورت گرفته است. ازدهه 1980 به بعد، نگرش مدیران و محققان نسبت به سازمان تغییرکرده است وتجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی به عنوان یکی ازتخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مطرح شده است . امروزه با استفاده از این نگرش، سازمانهای مختلف در سراسر جهان به موفقیت های بی نظیری دست یافته اند و در زمینه بهره گیری از چالش های محیطی، برای پویا کردن فرهنگ سازمانی تلاش می کنند. موفقیت چشمگیر دهه های اخیر، سازمانهایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمانهایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادی و معنوی در بالندگی سازمانها می باشد ( روحی عزیزی و همکاران، 1382).

     سازمان چیزی بیش از سطوح افقی و عمودی، واحد ها و سلسله مراتب است . یک سازمان همانند یک فرد دارای شخصیت است، شخصیتی که دارای ویژگی های انعطاف پذیری، محافظه کاری و نوآوری و … است. در سازمان کارکنان نسبت به یک الگوی خاص رفتاری باهم توافق می کنند و این همان فرهنگ سازمانی است . لذا، از آنجا که در هر سازمانی، فرهنگ منحصر به فرد آن سازمان وجود دارد که به افراد شیوه فهم و معنی بخشیدن به رویدادها را نشان می دهد، از فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک اهرم قدرتمند برای هدایت و تقویت رفتار سازمانی استفاده نمود. به هر حال بالندگی سازمان به عنوان یک فرایند برنامه ریزی شده، با دگرگونی فرهنگ سازمانی برابر می باشدوهر گونه تغییرات و دگرگونی در سازمان بدون توجه به فرهنگ سازمانی، موثر واقع نمی شود،  در نهایت باید گفت که تحقق اهداف سازمانی بستگی به عواملی از جمله فرهنگ سازمانی حاکم بر نیروی انسانی دارد .

 

واژگان کلیدی:

سبک رهبری

فرهنگ سازمانی

مدیریت مشارکتی

نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی 

 

 

 

مقدمه

در سال های اخیر اکثرمحققان در پی شناخت دلایل موفقیت و شکست منسجم ترین شکل اجتماعات بشری ، یعنی سازمان ها هستند و در اینجا تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی نقش های مدیریتی ، ازجمله نقش تصمیم گیری و مشارکت دادن کارکنان قابل توجه است . موفقیت های چشمگیر سازمان هایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر ، بیانگر تصمیم گیری های نامناسب و مناسب و وجود فرهنگ های سازمانی قوی و ضعیف در سازمان می باشد .در یک سازمان ، مدیران ، تصمیم گیرنده هستند و کیفیت این تصمیمات ، تعیین کننده موفقیت سازمان درجهت رسیدن به اهداف سازمانی میباشد و هر مدیر سبک و سبک های خاصی را بنای اتخاذ تصمیم های خود قرار می دهد که یکی از این سبک ها ، مشارکت کارکنان و اختیار دادن به آنها در تصمیم گیری است که از فرهنگ سازمانی تاثیر می پذیرد . در واقع سطح مشارکت کارکنان در عین تاثیرگذاری بر اثر بخشی سازمان ، خود از عوامل مختلفی چون فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان تاثیر می پذیرد . 

 

از انجا که محیط در حال تغییر و تحول دائمی است ، سازمان نیز برای ادامه حیات می باید به طور مداوم خود را منطبق و هماهنگ با تغییرات محیطی نماید . بنابراین سازمان درگیر تلاشی مستمر است که هر چه بیشتر و بهتر خود را با محیط و شرایط هماهنگ نماید و این امر نیاز به مشارکت و درگیر کردن کارمندان دارد و مشارکت موثر نیز از پیامدهای یک فرهنگ قوی و مثبت است . در این فصل ابتدا موضوع تحقیق تعریف شده و سپس به تشریح اهمیت موضوع و هدف تحقیق پرداخته میشود . در ادامه فرضیات اولیه تحقیق مطرح گردیده سپس به تعریف اصطلاحات و واژه ها پرداخته می شود . 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشاركتی

بخش اول : فرهنگ سازمانی 

مقدمه 

– تعریف فرهنگ

– تعریف سازمان

– حوزه های فرهنگ

– تاریخچه فرهنگ سازمانی 

– منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

– اهمیت فرهنگ سازمانی 

-پویایی فرهنگ سازمانی 

– تعاریف فرهنگ سازمانی 

– تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

— دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

— فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  

— خرده فرهنگ های افقی 

— خرده فرهنگ های عمودی 

— دیدگاه جفری سانن فلد

— انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی

— دیدگاه چارلز هندی 

– سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 

– سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین

– مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

–ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین

– ابعاد فرهنگ سازمانی 

– عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

– الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

— الگوی (AGIL) پارسونز

–الگوی ویلیام اوشی

— الگوی لیت وین و استرینگر

— الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی

— الگوی کرت لوین

— مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی

— مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی

— دیدگاه بارون و والترز

— الگوی پیترز و واترمن

– مدیریت فرهنگ سازمانی

– فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

– مولفه های فرهنگ سازمانی

–خلاقیت فردی

— حمایت مدیریت

— تعلق سازمانی

— سازش با پدیده تعارض

— سبک رهبری

 

بخش دوم: مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی              

بخش سوم: پیشینه تحقیق

— سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده 

منابع

 

  • پروپوزال ارزیابی رابطه تیپ های شخصیتی و سبکهای مدیریتی

    پروپوزال ارزیابی رابطه تیپ های شخصیتی و سبکهای مدیریتی سبکهای مدیریت تیپ‌های شخصیتی سبک های مدیریت لیکرت سبک مدیریت مشارکتی پروپوزال تیپ‌های شخصیتی پروپوزال سبک های مدیریت لیکرت پروپوزال سبک مدیریت مشارکتی ارتباط بین تیپ‌های شخصیتی و سبک مدیریت رفتن…

  • ‌قانون داوری تجاری بین‌المللی

    ‌قانون داوری تجاری بین‌المللی داوری تجاری داوری بین‌المللی ‌داوری تجاری بین‌المللی ‌قانون داوری تجاری بین‌المللی مقاله داوری تجاری مقاله داوری بین‌المللی ‌مقاله داوری تجاری بین‌المللی ‌مقاله قانون داوری تجاری بین‌المللی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق ‌قانون داوری تجاری…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی ارزیابی عملکرد مالی سازمان مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بیمه ارزیابی عملکرد مالی…

  • عملکرد و سبکهای ساختارهای روانی

    عملکرد و سبکهای ساختارهای روانی مکانیسم های دفاعی سبکهای مکانیسم های دفاعیروانی عملکرد و سبکهای ساختارهای روانی دانلود پایان نامه روانکاوی دانلود پایان نامه مکانیسم های روانی دانلود پایان نامه روانشناسی عمومی دانلود پایان نامه رشته روانشناسی عمومی رفتن به…

  • مقاله رشته اقتصاد با عنوان صندوق بین المللی پول

    مقاله رشته اقتصاد با عنوان صندوق بین المللی پول پول صندوق بین المللی پول سازمان اقتصادی جهانی دانلود مقاله رشته اقتصاد با عنوان صندوق بین المللی پول خرید مقالات رشته اقتصاد سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش…

  • تعیین کیفر مفسدین اداری و اقتصادی در قانون مجازات اسلامی جدید

    تعیین کیفر مفسدین اداری و اقتصادی در قانون مجازات اسلامی جدید فساد اداری و اقتصادی فساد اداری و اقتصادی در ایران مفاسد اقتصادی در قانون مجازات اسلامی جرایم اقتصادی در حقوق کیفری ایران جرایم اقتصادی در قانون مجازات جدید مفاسد…

  • بررسی مقایسه ای عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق بانکی از منظر مشتریان و ارائه راهکارهای پیشنهادی

    بررسی مقایسه ای عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق بانکی از منظر مشتریان و ارائه راهکارهای پیشنهادی پایان نامه مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق راهکارهای مناسب برای وصول مطالبات بانکی مطالبات معوق بانکی علل ایجاد مطالبات معوق…

  • مبانی و ادله فقهی حدود حجاب زن در فقه امامیه

    مبانی و ادله فقهی حدود حجاب زن در فقه امامیه حجاب زن در فقه امامیه حدود حجاب زن در فقه امامیه ادله فقهی حدود حجاب زن در فقه امامیه مبانی فقهی حدود حجاب زن در فقه امامیه پایان نامه حدود…

  • استفاده از آمارگان مقاوم در جدا سازی كورسیگنال برای كاهش اثر داده های پرت

    استفاده از آمارگان مقاوم در جدا سازی كورسیگنال برای كاهش اثر داده های پرت جداسازی كور داده های پرت آمارگان مقاوم رفتن به سایت اصلی

  • صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم اطفال

    صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم اطفال بزهکار جرایم اطفال جرم شناسی صلاحیت محاکم دانلود مقاله صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم اطفال سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و…