جنگ رسانه ای دشمن علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن

جنگ رسانه ای دشمن علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن

جنگ نرم
قدرت نرم
عملیات روانی
راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای
جنگ رسانه ای دشمن علیه ایران
جنگ رسانه ای دشمن علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن
دانلود پایان نامه جنگ رسانه ای
دانلود پایان نام علوم سیاسی
دانلود پایان نامه رشته علوم سیاسی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته علوم سیاسی

جنگ رسانه ای دشمن علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن

مبتنی بر دیدگاه ها و تدابیر رهبری

 

*قابل استفاده برای رشته های رسانه و علوم ارتباطات

 

چکیده

امروزه کاربرد جنگ، تنها به استفاده از ابزارهایی با ابعاد سخت و ملموس‌ محدود نیست، بلکه ابزارهای کاربردی جدیدی وارد محیط عملیاتی شده‌اند که دارای ماهیتی نرم‌افزارانه و تأثیرگذاری بیشتر هستند. یکی از ابزارهایی که امروزه در زمان جنگ و حتی پیش از آن به کمک استراتژیست‌ها و جنگ‌سالاران آمده است، نظام رسانه است. رسانه‌ها به مثابه یک تیغ دو لبه‌اند که از یک سو با بُعد مثبت و ایجابی کارویژه‌هایی همچون اطلاع‌رسانی، آگاهی و آموزش‌های مدنی را تسهیل می‌کنند، و از سوی دیگر با بعد سلبی در جنگ نرم رسانه‌ای و جنگ‌های نوین بین‌المللی برای بحران‌سازی، تنش و تفوق بر اذهان و تسخیر قلب‌های ملت‌ها به‌ کار می‌روند.

 

 با ورود به عصر”امپریالیسم رسانه‌ای” و”هژمونی کارتل‌های رسانه‌ای”، بر اهمیت رسانه‌ها در دستیابی به اهداف، دوچندان افزوده شده است و این توانایی رو به پیشرفت با اهداف نظامی همنشین شده است و بُعدی جدید از جنگ را تحت لوای “مدیاوار” یا جنگ رسانه‌ای پدید آورده است. امروزه از این روش، یعنی جنگ رسانه‌ای برای حمله به ایران استفاده می‌شود. از آنجا که دشمنان در تجربه‌های تهاجمی خویش، بارها با شکست مواجه شدند- نمونه آن هشت سال دفاع مقدس(جنگ تحمیلی) است – به سوی جنگ‌های نوین روی آوردند که در این مسیر، نظام رسانه پیشگام بوده است. پژوهش حاضر با هدف توسعه‌ای و شناخت این تهدیدات رسانه‌ای به دنبال پاسخ‌گویی به سؤال‌های زیر است: جنگ نرم رسانه‌ای چیست؟ جنگ نرم رسانه‌ای علیه ایران چگونه است؟ راهبردهای مقابله با جنگ رسانه‌ای علیه ایران چیست؟

 

 

 

واژگان کلیدی:

جنگ نرم

قدرت نرم

عملیات روانی

جنگ رسانه ای

راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای

 

مقدمه:

مفهوم قدرت نرم  نخستین‌بار توسط ژوزف نای  با الگو‌گیری از قیام مردم در انقلاب اسلامی ایران، تئوریزه و در سال1990 مطرح شد(نای، 1990) و خیلی زود این تقسیم‌بندی قدرت به سخت  و نرم ، وارد حوزه مطالعات جنگ شد و جنگ‌ها را براساس مبنای ابزار و روش تحمیل اراده به جنگ سخت و جنگ نرم تقسیم کردند(نائینی، 1389 ، 5). رویکرد جنگ نرم در سیاست‌های نظام امنیتی معاصر برخاسته از ملاحظات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و مشاهدات تاریخی نیز بر اهمیت آن تأکید دارد. به طور اصولی هر نوع اقدام در حوزه تأمین منافع ملی که با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همراه است، مستلزم متقاعد نمودن افکار عمومی داخل و خارج از کشور است(متقی دستنایی، 1389).

 

 به طور معمول، دستیابی به نتیجه موفقیت‌آمیز در یک جنگ، مستلزم حمایت افکار عمومی جهانی و کشور در حال جنگ است، تا دولت‌های حاضر در نبرد بتوانند به اقدام نظامی خود مشروعیت و مقبولیت بخشند. در چنین شرایطی است که اهمیت عوامل منتقل کننده وقایع نبرد به افکار عمومی، که همان رسانه‌ها اعم از دیداری و شنیداری هستند، به مراتب بیشتر می‌شود. تسلیحات نظامی، تنها پنجاه درصد موفقیت در جنگ‌های جدید را تأمین می‌کنند و پنجاه درصد دیگر آن، از سوی جنگ نرم تأمین می‌شود، که بخش عمده آن توسط رسانه‌های مختلف اجرا می‌شود(مقدم و جمالی، 1389). عملکرد رسانه‌ها در شرایط کنونی با توجه به تغییر کارکردها و نقش‌های کنونی رسانه از نقش‌های مسالمت‌آمیز به رویکردهای خصمانه و جنگ‌طلبانه، به تهدیدی جدی برای کشورها تبدیل شده است.

 

 بسیاری از دولت‌های غربی به خصوص امریکا، از رسانه‌ها به عنوان ابزاری جنگی برای به کرسی نشاندن منویات و مقاصد خود بهره‌برداری می‌کنند. به عبارتی، تهدیدهای دنیای امروز، تهدیدهای رسانه‌ای است که به جنگ‌افزاری پرقدرت برای تحت استیلاء در آوردن کشورها تبدیل شده است. در این میان، کشوری برنده میدان خواهد بود که هم‌ ساز و برگ تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری را فراهم کرده باشد(آمادگی سخت‌افزاری) و هم در زمینۀ ارتباطات و متقاعدسازی و تولید فرهنگی، خبری، هنری و تبلیغاتی جلوتر از رقیبان خود حرکت کند(نقیب‌السادات، 1389، صص84-83). در همین راستا، با پایان یافتن صورت نظامی جنگ و شکست راهبرد نظامی(کودتا، شورش و تجزیه‌طلبی، ترور، حمله گسترده)، رویکرد نظام سلطه و در رأس آن امریکا برای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی ایران دستخوش تغییر شد و براندازی نرم با دو راهبرد “تغییر ساختار” و”تغییر رفتار” از درون، دستور کار سران کاخ سفید قرار گرفت(سراج، 1386).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ایران  و نظام مقابله با آن 1

چکیده 2

جنگ نرم 5

عدم تقارن در جنگ نرم 6

شاخص‌‌های جنگ نرم 7

جنگ رسانهای 8

نظریه تأثیر قدرتمند رسانهها 9

جنگ نرم رسانهای علیه ایران 10

مأموریت پنتاگون در جنگ رسانهای علیه ایران 12

مطالعه انواع رسانههای مؤثر در جنگ نرم رسانهای 13

1- رادیو 14

2. شبکههای تلویزیونی و ماهواره بینالمللی 15

1- جنگ نرم رسانهای توسط کشورهای منطقهای 17

2- جنگ نرم رسانهای توسط شبکههای وابسته به قدرتهای فرامنطقهای 17

محورهای مورد توجه رسانههای غربی در قبال ایران را به شش دسته تقسیم می‌کند: 19

1- محورهای مورد توجه رسانههای غربی در زمینه سیاست داخلی 19

2- محورهای مورد توجه رسانههای غربی در زمینۀ سیاست خارجی 19

3- محورهای توجه رسانههای غربی در زمینۀ اقتصاد 19

4- محورهای مورد توجه رسانههای غربی در زمینۀ اجتماعی 20

5- محورهای مورد توجه رسانههای غربی در زمینۀ فرهنگی 20

6- محورهای مورد توجه رسانههای غربی در زمینه حقوق بشر 20

آسیبپذیری ساختار رسانهای در ایران 20

راهبردهای مقابله با جنگ نرم رسانهای 21

1- راهبردهای داخلی 21

1-1. راهبردهای داخلی اقتصادی 22

1-2. راهبردهای داخلی فرهنگی و اجتماعی 22

1-3.راهبردهای داخلی در خصوص فناوری و زیرساختها 22

1-4. راهبردهای دفاعی- امنیتی 23

1-5. راهبرد داخلی سیاسی 24

2. راهبردهای فراملی 24

2-1. راهبردهای خارجی اقتصادی 24

2-2. راهبردهای خارجی اجتماعی 24

2-3. راهبردهای خارجی در خصوص فناوری و زیرساختها 25

2-4. راهبرد خارجی دفاعی– امنیتی 25

2-5. راهبرد خارجی سیاسی 25

نظام مقابله با جنگ نرم دشمن 25

مقدمه : 26

قدرت نرم – عملیات روانی – جنگ نرم 28

مدل مفهومی مقابله با جنگ نرم 33

شكل 1: فرایند مقابله با جنگ نرم دشمن 34

شكل 2: ابعاد مورد هدف جنگ نرم 35

الف : نیاز های اساسی نظام مقابله با جنگ نرم : 36

– محیط شناسی تهدیدات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ( جنگ نرم ) 36

– تبیین و ترویج نظریه فرهنگی انقلاب اسلامی 36

– آینده بینی و آینده پژوهی فرهنگی 36

– راهبردهای ابداعی فرهنگی 37

ب: تبیین دکترین نظام مقابله با جنگ نرم 39

تاثیر گذاری هدفمند اعتقادی و تعالی بخشی در جامعه 39

قدرت مصون سازی فرهنگی جامعه و مخاطبین: 39

ظرفیت سازی در تولید صنایع فرهنگی و پتانسیل شبکه ای : 40

ج- راهبرد های محوری نظام مقابله با جنگ نرم 40

د- سیاست های حاکم بر نظام مقابله با جنگ نرم 42

ه- مدل مفهومی مقابله با جنگ نرم دشمن 42

4- فضاسازی ذهنی و محیطی 45

5- ارتباط گیری  هدفمند 46

6- عمق بخشی و اثرگذاری اعتقادی، معنوی و سیاسی 47

7- ایجاد انگیزه و برانگیختگی فردی و جمعی 49

8- اقدامات ایجابی و سلبی 51

9-  گسترش و توسعه عمل صالح در جامعه 53

8- ایجاد و توسعه تشکل‌ها، هسته‌ها و کانون‌های مردمی : 55

و-  اصول حاکم بر فرماندهان، افسران و سربازان جنگ نرم برای مقابله : 56

اصل اعتلای فرهنگ دینی : 57

اصل نوآوری، مدیریت انقلابی و خلاقیت: 57

اصل ایجاد صیانت و پیشگیری: 58

اصل دفاع فرهنگی: 58

اصل آمادگی مقابله با تهاجم فرهنگی: 59

نتیجه گیری : 61

منابع 63

 

 

  • پرسشنامه ایجاد ساختاری برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران در پروژه های عمرانی

    پرسشنامه ایجاد ساختاری برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران در پروژه های عمرانی پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد hse پرسشنامه ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران پرسشنامه شاخص های عملکردی hse پرسشنامه مدیریت hse پیمانکاران در پروژه های عمرانی پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد…

  • ارزش افزوده اقتصادی و فاکتورهای کلیدی مورد توجه آن

    ارزش افزوده اقتصادی و فاکتورهای کلیدی مورد توجه آن ارزش افزوده اقتصادی پایان نامه ارزش افزوده اقتصادی ظهور ارزش افزوده اقتصادی و تعاریف آن فاکتورهای کلیدی مورد توجه ارزش افزوده اقتصادی تاثير تحقيق و توسعه بر ارزش افزوده اقتصادي كشور…

  • مفهوم قرارداد اختیار معامله

    مفهوم قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست مفهوم قرارداد اختیار معامله تعریف لغوی از قرارداد اختیار معامله  تعریف اصطلاحی از قرارداد اختیار معامله ابزارهای مالی قابل معامله در بورس ایران…

  • خلاصه کتاب + جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی بر اساس کتاب دكترحساس یگانه

    خلاصه کتاب + جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی بر اساس کتاب دكترحساس یگانه خلاصه کتاب جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب + جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی جزوه دست نویس دانشجو از مباحث کلاس به…

  • بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی پرداخت یارانه

    بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی پرداخت یارانه یارانه اثر پرداخت یارانه بر جامعه اثرات اقتصادی حذف یارانه رابطه یارانه و ارزش های اجتماعی بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی پرداخت یارانه سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری مبانی نظری اثربخشی سرمایه فکری دانلود مبانی نظری اثربخشی سرمایه فکری پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری ادبیات نظری اثربخشی سرمایه فکری فصل دوم پایان نامه اثربخشی سرمایه فکری مبانی نظری و پیشینه…

  • ایمونولوژی کوبای ترجمه دکتر محمد علی بهار - متن کامل

    ایمونولوژی کوبای ترجمه دکتر محمد علی بهار - متن کامل ایمونولوژی کوبای ترجمه دکتر محمد علی بهار رفتن به سایت اصلی ایمونولوژی کوبای ترجمه دکتر محمد علی بهار - متن کامل 21 فصل کامل + فهرست و منابع مجموعه 1121…

  • مقاله باریجه

    مقاله باریجه دانلود مقاله باریجه گیاهان دارویی و صنعتی ایران تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران بررسی خواب فیزیولوژی در باریجه پراکنش باریجه در ایران و جهان خواص دارویی و درمانی باریجه خرید تحقیق و مقاله سیستم همکاری در فروش…

  • انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی

    انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی مقاله انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی تحقیق انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی پژوهش انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی پروژه انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی…

  • پروپوزال شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات

    پروپوزال شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات عوامل برون سپاری ضرورت برون سپاری برون سپاری خدمات شهری برون سپاری خدمات شهرداری تاثیر برون سپاری بر عملکرد سازمان برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات آسیب شناسی…