بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش
بررسی مدلهای مدیریت دانش
بررسی مولفه های مدیریت دانش
مبانی زیر ساخت مدیریت دانش
ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در سازمانها
موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها

رفتن به سایت اصلی

دانلود  پایان نامه مدیریت

بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

 

 

 

 

 

مقدمه تحقیق مدیریت دانش:

ظهور فناوری اطلاعات نه تنها باعث ایجاد علاقه به نحوۀ دستیابی، ثبت و استخراج داده ها شده است، بلکه در مورد دانش و نحوه ی مدیریت آن نیز ایجاد علاقه می نماید (اصلانی و لوسانز ،2003). در اقتصادی که تنها اطمینان آن وجود عدم اطمینان است تنها منبع مطمئن پایداری در رقابت، دانش است (نوکادا ،1998). در حقیقت دانش مهم ترین منبع استراتژیک بوده و توانایی برای اکتساب و توسعه ی آن، باعث تسهیم آن شده و این مسئله در نهایت باعث ایجاد فوایدی برای تداوم قابلیت رقابت می شود (تیس ،1998). این مسئله بدان خاطر است که دانش ارزشمند باعث تقویت منابع سنتی و دارایی ها به صورتی جدید و متمایز شده و از این روی باعث ایجاد ارزش برای مشتریان می شود (غلامی،1386). 

 

توانایی خلق دانش خلاقانۀ امروزی، هستۀ اصلی دانش فردا را تشکیل خواهد داد (زاک ،1999). در سالهای اخیر تلاش های سازمانی بر روی مدیریت دانش معطوف بوده اند، این مدیریت یکی از مدیریت های کلیدی به شمار می رود (والشم و گوملی ،2001،1998). این مدیریت در بردارندۀ تمرکز بر روی دانش کارفرمایان در مورد مشتریان، رقبا، محصولات و خدمات در یک سازمان می باشد (گیبرت و همکاران ،2002). در ساده ترین شکل، مدیریت دانش در مورد تشویق مردم برای تسهیم اطلاعات، دانش، ایده ها برای ساخت محصولات و خدماتی با ارزش بالاتر می رود (پاکوتی ،2006). بنابراین دور نمای مدیریت دانش درون سازمان بوده و فایده و مزیت مدیریت دانش ایجاد رضایت مشتری از خدمات بهتر است (چیس ،1997). 

 

در دهه های اخیر(افرازه،1384) سازمان ها، شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار، کارکرد و سبک های مدیریتی خویش بوده اند. سازمان های نوین، اهمیت بیشتری جهت درک، انطباق پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قایل شده و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب تر به مشتریان پیشی گرفته اند. چنین سازمان هایی نیازمند بکارگیری سبک جدیدی از مدیریت بنام “مدیریت دانش” هستند. هر چند دانش به خودی خود یک منبع محسوب می شود، طریقی که این دانش مدیریت شده و مورد استفاده قرار می گیرد بر کیفیت خدماتی که می تواند از هر یک از منابع متعلق به موسسه عاید گردد، موثر است.

 

 بنابراین مدیریت دانش نقش حمایتی مهمی در موسسه ایفا می نماید (دروچ ،2005). لذا هدف عمده مدیریت دانش ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و نهایتآ آن را بکار بندند. این کاربرد دانش به نوبه خود به نوآوری در سازمان منجر خواهد شد. از این رو است که مدیرت دانش غالبآ به عنوان منبع و مرجع اصلی نوآوری شناخته شده است و از الزامات اساسی فرآیند نوآوری در سازمان محسوب می شود (دو پلیسس ،2005). دانش‌ همان‌ صورت‌ ذهنی‌ایده‌ها، واقعیتها، مفاهیم‌، داده‌ها و تكنیك های ‌ثبت‌ شده‌ در حافظه‌ انسان‌ است‌که از مغز انسان‌ سرچشمه‌ می‌گیرد و مبتنی‌ بر اطلاعاتی‌ است‌ كه‌ با تجربه‌، باورها و ارزشهای‌ شخصی‌، همراه‌ با تصمیم‌ و عمل ‌وی‌، دگرگون‌ و بارور می‌شود (میرزابیگی،1384). اگر سازمانها به دقت به مقوله استفاده از دانش توجه كنند به این نكته پی خواهند برد كه میزان دانش موجود در سازمان آنها بیشتر از آن چیزی است كه خود تشخیص می دهند (نی چانی، 2010).

 

در این نوشتار  بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان  بصورت کامل و جامع مورد بررسی قرار می گیرد

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1- مقدمه 4

2-2- تعاریف و مبانی نظری  مدیریت دانش 5

2-2-1- تعریف دانش 7

شکل (2- 1): زنجیره داده تا خرد (حسن زاده،1386) 13

شکل (2-2): تبدیل داده به دانش (رادینگ،1382) 14

2-2-3- انواع دانش 14

2-2-4- چرخه دانش 18

شکل(2-3) – چرخه دانش 19

2-2-5- تعریف مدیریت دانش: 19

2-2-6- تاریخچه مدیریت دانش 23

جدول (2-1)- تاریخچه مدیریت دانش 24

2-2-7- فرآیند مدیریت دانش و مراحل  مدیریت دانش 25

جدول (2-2)- مراحل مدیریت دانش از دیدگاه کارایانیس 26

2-2-7-1- پردازش دانش 27

2-2-7-2- انتقال دانش  29

2-2-8- تسهیم دانش 30

ماناسکو(2000) چهار مرحله را برای مدیریت دانش شناسایی کرده است: 33

شکل (2-4)- سیستم مدیریت دانش و مولفه های به هم پیوسته آن 37

2-2-9- اصول مدیریت دانش 37

2-2-10- مزایای مدیریت دانش 38

2-2-11- مدل های مدیریت دانش 40

2-2-11-1- مدل هیکس  40

شکل (2-5) – مدل هفت سی (خوانساری،1384) 42

شکل(2-8) : مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پرابست و همکاران،2002). 47

جدول 2-3- مراحل و ابزار مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش 49

جدول (2-4)- مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش (افرازه،1384) 51

2-2-12- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 52

شکل 2-9 : مبانی زیرساخت مدیریت دانش (سیوان،2000). 53

2-2-13- ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در سازمان ها 55

2-2-15- موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها 57

2-2-15-2- عوامل سازمانی 57

2-3- پیشینه تحقیق مدیریت دانش  60

2-6-1- پژوهش های خارجی 60

جدول (2-10)- مطالعات انجام شده بر فاکتورهای موفقیت و ریسک مدیریت ارتباط با مشتری وعملکرد آن 62

2-6-2- پژوهش های داخلی 63

فهرست منابع 69

منابع لاتین : 71

 

  • پرسشنامه پرسشنامه ارزیابی تاثیر شدت تبلیغات بر عملکرد بازار بانک ملت

    پرسشنامه پرسشنامه ارزیابی تاثیر شدت تبلیغات بر عملکرد بازار بانک ملت پرسشنامه تبلیغات پرسشنامه شدت تبلیغات پرسشنامه تاثیر تبلیغات پرسشنامه بررسی تاثیر شدت تبلیغات پرسشنامه عملکرد بازار نظام بانکی کشور پرسشنامه تاثیر تبلیغات بر عملکرد بازار بانک ملت رفتن به…

  • کیفیت ارتباط و ارزش طول عمر مشتری در مدیریت ارتباط با مشتری با بیان مدل های استقرار

    کیفیت ارتباط و ارزش طول عمر مشتری در مدیریت ارتباط با مشتری با بیان مدل های استقرار کیفیت ارتباط ارزش طول عمر مشتری مدیریت ارتباط با مشتری استقرار مدیریت ارتباط با مشتری مدل های استقرار مدیریت ارتباط با مشتری پایان…

  • پرسشنامه بررسی تأثیر ابعاد اقتصادی (کیفیت و کارآیی) بر رضایت مشتریان

    پرسشنامه بررسی تأثیر ابعاد اقتصادی (کیفیت و کارآیی) بر رضایت مشتریان پرسشنامه ابعاد اقتصادی پرسشنامه کیفیت و کارآیی پرسشنامه رضایت مشتری دانلود پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه استاندارد رضایت مشتری پرسشنامه تأثیر ابعاد اقتصادی بر رضایت مشتریان پرسشنامه تأثیر کیفیت و…

  • مبانی نظری ارزیابی محدودیت ها و موانع در پیاده سازی برنامه های بهبود کیفیت صنایع

    مبانی نظری ارزیابی محدودیت ها و موانع در پیاده سازی برنامه های بهبود کیفیت صنایع بهبود کیفیت برنامه های بهبود کیفیت بهبود کیفیت صنایع صنایع کوچک ارومیه بررسی محدودیت ها و موانع در پیاده سازی برنامه های بهبود کیفیت صنایع…

  • تشریح مدل ویژگی های شغلی

    تشریح مدل ویژگی های شغلی ویژگیهای شغل توان انگیزشی شغل ابعاد پنج گانه شغلی مدل ویژگی های شغلی نظریه های ویژگیهای شغل دانلود مقاله رشته مدیریت تشریح مدل ویژگی های شغلی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت تشریح…

  • بکارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان برق

    بکارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان برق پایان‌نامه erp پایان‌نامه برنامه ریزی منابع سازمانی پایان‌نامه پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی ERP در صنعت تولید برق روش پیاده سازی ERP در صنعت تولید…

  • پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل

    پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل بررسی سیستم های سوپر پنل تحقیق بررسی سیستم های سوپر پنل مقاله بررسی سیستم های سوپر پنل سوپر پنل چیست؟ دیوار باربر پنل سقفی مزایای پنل سقفی نحوه…

  • نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آموزش هنر

    نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آموزش هنر نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع شیمیایی نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع سرامیک نمونه سوالات آزمون استخدامی…

  • اصول طراحی شهری خیابانها و میادین با بررسی فرآیند و اسناد طراحی

    اصول طراحی شهری خیابانها و میادین با بررسی فرآیند و اسناد طراحی اصول طراحی شهری اصول طراحی شهری خیابانها اصول طراحی شهری میادین آیین ها ،تکنیک ها و ابزار طراحی شهری فرآیند طراحی و اسناد طراحی فرایند طراحی فضای شهری…

  • نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع سرامیک

    نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع سرامیک نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع چوب نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش نمونه سوالات…