بررسی روشها و مدلهای اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز

بررسی روشها و مدلهای اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز

ارزش ویژه برند سبز
عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز
مدلهای اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز
روشهای اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز
دانلود پایان نامه ارزش ویژه برند سبز
اهمیت ارزش ویژه برند سبز
تصویر برند سبز

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه  رشته مدیریت

بررسی روشها و مدلهای اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز

 

 

 

 

 

چکیده

امروزه سازگاری با محیط زیست برای ایجاد اهداف گسترده برای ذینفعان مختلف در اجتماع در اولویت قرار دارد و بصورت جدی با سلامت انسان در ارتباط است (Khandoker and Mahbubul, 2011). نگرانی در حال رشدی در مورد مباحث مرتبط با محیط زیست در سطح جهانی وجود دارد. آگاهی مصرف­کنندگان افزایش یافته است و آنان متوجه شده­اند که خریدشان می­تواند باعث آسیب جدی به تعادل محیط زیست در زمین شود (Rahbar, 2008). بنابراین اکثر شرکت­­ها مایل به پذیرش حفاظت زیست­محیطی به عنوان مسئولیت اجتماعی خودشان هستند (Chen, 2011). مسئولیت اجتماعی در تولید محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست برای شرکت­هایی اهمیت پیدا می­کند که به دنبال مزیت رقابتی در دنیای کسب و کار هستند (Wahid, Rahbar and Shyan, 2011).

همچنین اخیراً توجه زیست­محیطی با در نظر گرفتن گرم شدن جهانی به سرعت به عنوان یک مفهوم کلی نشان داده می­­شود، بنابراین شرکت­­های دوراندیش به دنبال استفاده کردن از این فرصت سبز هستند (Lee, Chang and Chen, 2013). در این زمینه، بازاریابی سبز توجه مشتری را نسبت به بعضی از صنایع همانند اطلاعات و الکترونیک مبذول می­دارد (Chen, 2008). با این وجود همه شرکت­­ها دارای توانایی­­های کافی جهت انجام فعالیت­­های بازاریابی سبز نمی­باشند. برای شرکت­­ها، بازاریابی سبز باید تمام جنبه­­های عناصر و مفاهیم بازاریابی معمول را دربر بگیرد (Chang and Chen, 2013).­ شرکت­­ها باید به دنبال به کارگیری فعالیت­های بازاریابی سبز جهت رسیدن به تمایز برندی برتر و به دست آوردن مزیت رقابتی و همچنین گسترش کیفیت درک شده زیست­محیطی و آگاهی برندی در بازار باشند.

هر چقدر که محصولات سبز مشهورتر شوند، شرکت­های بازایابی سبز نیز از شهرت برخوردار خواهند شد. بازاریابی سبز دربردارنده محصولات و خدمات ارتقایی و توسعه یافته­ای است که ارضاء کننده خواسته­­ها و نیازهای زیست­محیطی مشتریان بدون تأثیر زیان بخش بر محیط است. اگر شرکت­­ها مایل به عرضه کردن محصولات سبز باشند، فعالیت­های بازاریابی سبز برای آنها در تعیین چگونگی مقدار منفعت قابل کسب مهم است. بازاریابی سبز می­تواند تغییر دهنده­ی فعالیت­­های بازاریابی در بازار باشد و با توجه به ایجاد نیازهای مشتری برای محصولات سبز، تمایزی را به وجود آورد (Chen, Chang and Wu, 2012). در نتیجه، مشتریان علاقه­مند به خرید محصولات از شرکتی هستند که از نظر اجتماعی و محیطی مسئولیت­پذیر می­باشند (Chang and Chen, 2012). بدین ترتیب شركت­ها این فرصت را دارند كه عملكرد زیست­محیطی­شان را بهبود بخشند و از تقاضاهای جدید مربوط به بازار سبز منتفع شوند (عباسی، عنایتی و رهبری ، 1391، 36).

 

 

 

واژگان کلیدی:

ارزش ویژه برند سبز

کیفیت درک شده برند

تصویر برند سبز

ارزش درک شده برند سبز

 

 

 

 

 مقدمه

امروزه توجه محیطی به طور سریع به عنوان یک جریان غالب برای مشتریان به دلیل مسئله گرم شدن جهانی، در نظر گرفته می شود و بسیاری از شرکت ها به دنبال به دست آوردن این فرصت هستند. در مقابل بازاریابی سبز برای انواع محصولات همانند محصولات الکتریکی و الکترونیکی، مهم تر شده است (Chen, 2006). به هر حال تمام شرکت ها دارای توانایی کافی برای ارائه محصولات سبز خود به مشتریان در بازار نیستند. اگر شرکت ها خواستار اتخاذ موفقیت آمیز بازاریابی سبز باشند، آنگاه مفاهیم و نظرات محیطی آنها باید با تمام جنبه های بازاریابی ادغام گردد (Chen, 2010). 

 

امروزه به دلیل محیط گرایی رایج در جهان، فروش محصولات سبز به طور قابل ملاحظه  ای افزایش یافته است و بنابراین مشتریان بیشتری مایل به پرداخت بهای اضافی برای محصولات سبز هستند (Chen, 2008). بازاریابی سبز یا زیست محیطی، ابزاری برای توسعه سازگار با محیط زیست و همچنین تقویت تصویر برند بکار می رود (Khandoker and Mahbubul, 2011). پنج دلیل برای شرکت ها جهت توسعه بازاریابی سبز وجود دارد: سازگاری با فشارهای محیطی، به دست آوردن مزیت رقابتی، بهبود تصویر شرکت  ها، جستجوی بازارها، فرصت های جدید و گسترش ارزش محصول (Neal and Strauss, 2008). بعلاوه اتخاذ بازاریابی سبز می-تواند افزایش دهنده عملی ارزش ویژه برند غیرقابل وصف گردد (Chang and Chen, 2013). اگرچه بهای ارزش ویژه برند نمی-تواند با توجه به روش های محاسباتی مالی حاضر برای اکثر شرکت  های صاحب برند تخمین زده شود (Chen, 2010). اما ایجاد یک برند قوی در بازاریابی، یکی از اهداف عمده بوده، چرا که ارائه دهنده مزایایی برای آنها است، همانند آسیب پذیری کمتر در فعالیت های بازاریابی رقابتی، سودهای ناخالص بیشتر و فرصت های بالاتر گسترش برند (Delgado-Ballester and Munuera-Alema´n, 2005 ).

 

امروزه سازمان  ها به دلایل زیادی از جمله صدمه دیدن محیط زیست، قوانین و مقررات دولتی، فشارهای رقابتی، سود بالقوه، هزینه و … تمایل دارند نگرانی خود را در مورد مسائل زیست محیطی ابراز کنند. این وضعیت شرکت ها را تشویق می کند که با کاهش تاثیر عواقب مخرب ناشی از فعالیت  های اقتصادی خود، یک فرآیند تغییر برای حفظ محیط زیست دنبال کنند (Khandoker and Mahbubul, 2011). همچنین توجه به اینکه مسائل محیطی و اجتماعی امروزه برای مشتریان اهمیت بالایی دارند، لذا رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت های بازاریابی باعث ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت خواهد شد و از این طریق شرکتها می توانند به ایجاد یک پایگاه خوب در بازار دست یابند (Kotler and Gary, 1999, 361-364 ). 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 17

2-1- تاریخچه بازاریابی سبز و ایجاد برند سبز…………………………………………………………………………….. 18

2-2- متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….30

2-2-1-ارزش ویژه برند سبز………………………………………………………………………………………………………. 30

2-2-1-1- اهمیت ارزش ویژه برند سبز……………………………………………………………………………………….34

2-2-2- کیفیت درک شده برند………………………………………………………………………………………………….. 35

2-2-1-2- اهمیت کیفیت درک شده برند……………………………………………………………………………………..37

2-2-1-3- رابطه بین کیفیت درک شده برند با تصویر برند سبز……………………………………………………….38

2-2-1-4- رابطه بین کیفیت درک شده برند با ارزش درک شده برند سبز…………………………………………38

2-2-1-5- رابطه بین کیفیت درک شده برند با اعتبار برند……………………………………………………………….39

2-2-3- ارزش درک شده برند سبز…………………………………………………………………………………………….. 40

2-2-3-1- اهمیت ارزش درک شده برند سبز……………………………………………………………………………….41

2-2-3-2- رابطه بین ارزش درک شده برند سبز با ارزش ویژه برند سبز…………………………………………..42

2-2-4- اعتبار برند………………………………………………………………………………………………………………….  43

2-2-4-1- اهمیت اعتبار برند……………………………………………………………………………………………………..45

2-2-4-2- رابطه بین اعتبار برند با ارزش درک شده برند سبز…………………………………………………………46

2-2-4-3- رابطه بین اعتبار برند با تصویر برند سبز……………………………………………………………………….47

2-2-4-4- رابطه بین اعتبار برند با ارزش ویژه برند سبز…………………………………………………………………47

2-2-5-  تصویر برند سبز…………………………………………………………………………………………………………. 40

2-2-5-1- اهمیت تصویر برند سبز……………………………………………………………………………………………. 50

2-2-5-2- رابطه بین تصویر برند سبز با ارزش ویژه برند سبز……………………………………………………….. 51

2-3- روش  ها و مدل  های اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز……………………………………………………………. 52

2-3-1- روش  های اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز…………………………………………………………………….. 52

2-3-1-1-  ارزش ویژه مبتنی بر مشتری…………………………………………………………………………………….. 52

2-3-1-2- ارزش ویژه مبتنی بر شرکت………………………………………………………………………………………. 52

2-3-1-3-  ارزش ویژه از دید مالی…………………………………………………………………………………………… 52

2-3-2- مدل  های اندازه گیری ارزش ویژه برند سبز………………………………………………………………………. 54

2-3-2-1- مدل ارزش ویژه برند دیوید آكر………………………………………………………………………………… 54

2-3-2-2- مدل شناخت برند کلر………………………………………………………………………………………………. 56

2-3-2-3- مدل ارزیاب دارایی برند یونگ و روبیكام…………………………………………………………………… 58

2-3-2-4- مدل ارزش ویژه برند فلدویك …………………………………………………………………………………. 59

2-3-2-5- مدل ارزش ویژه برند یو و لی……………………………………………………………………………………. 60

2-3-2-6- مدل ارزش ویژه برند یو و دنثو…………………………………………………………………………………. 61

2-3-2-7- مدل طنین برند کلر………………………………………………………………………………………………….. 61

2-3-2-8- مدل زنجیره ارزش برند کلر و لمن…………………………………………………………………………….. 63

2-3-2-9- مدل ارزش وژه برند مبتنی مشتری نت مایر و همکاران………………………………………………… 65

2-6- پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 66

2-6- 1- داخلی……………………………………………………………………………………………………………………….. 66

2-6-2- خارجی………………………………………………………………………………………………………………………. 67

 

 

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………….. 

فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………….. 

فهرست منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………………. 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

(جدول 2-1) تحول علایق زیست  -محیطی………………………………………………………………………………………20

(جدول 2-2) تفاوت انواع دیدگاه  های بررسی ارزش ویژه برند………………………………………………………. 53

(جدول 2-3) متغیرهای مورد استفاده در پیشینه تحقیق داخلی………………………………………………………….67

(جدول 2-4) متغیرهای مورد استفاده در پیشینه تحقیق خارجی اوّل………………………………………………….68

(جدول 2-5) متغیرهای مورد استفاده در پیشینه تحقیق خارجی دوّم………………………………………………….68

(جدول 2-6) متغیرهای مورد استفاده در پیشینه تحقیق خارجی سوّم…………………………………………………69

(جدول 2-7) متغیرهای مورد استفاده در پیشینه تحقیق خارجی چهارم………………………………………………70

(جدول 2-8) متغیرهای مورد استفاده در پیشینه تحقیق خارجی پنجم………………………………………………..71

 

 

 

فهرست اشکال

(شکل 2-1): روش  های ارزیابی ارزش ویژه برند…………………………………………………………………………….53

(شکل 2-2) مدل ارزش ویژه برند آکر………………………………………………………………………………………… 55

(شکل 2-3) نمودار شناخت برند کلر……………………………………………………………………………………………56

(شکل 2-4) مدل ارزیاب دارایی برند یونگ و روبیكام…………………………………………………………………….59

(شکل 2-5) مدل ارزش ویژه برند فلدویك………………………………………………………………………………….. 60

(شکل 2-6) مدل ارزش ویژه برند یو و لی……………………………………………………………………………………. 60

(شکل 2-7) مدل ارزش ویژه برند یو و دنثو………………………………………………………………………………… 61

(شکل 2-8) مدل طنین برند کلر…………………………………………………………………………………………………. 62

(شکل 2-9) مدل زنجیره ارزش برند کلر و لمن……………………………………………………………………………. 63

(شکل 2-10) مدل ارزش وژه برند مبتنی مشتری نت مایر و همکاران……………………………………………………..65

 

 

 

 

 

 

 

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازگاری اجتماعی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سازگاری اجتماعی مبانی نظری سازگاری اجتماعی دانلود مبانی نظری سازگاری اجتماعی پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی ادبیات نظری سازگاری اجتماعی فصل دوم پایان نامه سازگاری اجتماعی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی ادبیات و مبانی…

  • ارزشیابی عملکرد کارکنان با تاثیرپذیری از اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی

    ارزشیابی عملکرد کارکنان با تاثیرپذیری از اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی ارزشیابی عملكرد كاركنان ارزشیابی عملکرد کارکنان با تاثیرپذیری از اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی نقش اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی در ارزشیابی عملکرد کارکنان اجرای روش…

  • مبانی نظری شناسایی رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت دانش

    مبانی نظری شناسایی رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در بانک پارسیان پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری مبانی نظری رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت دانش مبانی نظری با موضوع مدیریت دانش دانلود…

  • كاربرد نانوفناوری در صنعت تولید شیشه

    كاربرد نانوفناوری در صنعت تولید شیشه نانوفناوری شیشه خودرو صنعت تولید شیشه شیشه های ذخیره كننده انرژی كاربرد نانوفناوری در صنعت تولید شیشه سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه فایل خرید مقاله و…

  • تحول اندیشه های کیفری از نظر مکاتب حقوق جزای عمومی

    تحول اندیشه های کیفری از نظر مکاتب حقوق جزای عمومی علل ارتکاب جرم اندیشه های کیفری چگونگی سیاست کیفری مکاتب حقوق جزای عمومی دانلود مقاله تحول اندیشه های کیفری از نظر مکاتب حقوق جزای عمومی سیستم همکاری در فروش فایل…

  • تاثیر شش سیگما در افزایش بهره وری

    تاثیر شش سیگما در افزایش بهره وری شش سیگما روش DMAIC چرخه DMADV بهبود اثربخشی سازمانی افزایش بهره وری با شش سیگما دانلود پاورپوینت رشته مدیریت تاثیر شش سیگما در افزایش بهره وری دانلود پاورپوینت مدیریت خرید پاورپوینت مدیریت سیستم…

  • پروپوزال ارزیابی اثر 4P بر ارزش ویژه برند

    پروپوزال ارزیابی اثر 4P بر ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند در شرکتها پروپوزال ارزش ویژه برند در شرکتها تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند پروپوزال تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند رابطه آمیخته بازاریابی با ارزش ویژه…

  • نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن

    نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن نقش اطلاعاتی محافظه کاری روش های اندازه گیری محافظه کاری تاثیر عملکرد مدیریتی بر محافظه كاری شرطی تاثیر عملکرد مدیریتی بر محافظه كاری غیرشرطی تاثیر عملکرد اطلاعاتی بر محافظه كاری…

  • پایان نامه مهندسی برق با عنوان جریان ac (کامل و آپدیت شده)

    پایان نامه مهندسی برق با عنوان جریان ac (کامل و آپدیت شده) جریان AC ماشین AC درایورهای AC درایور اینورتر تغذیه شده با جریان درایور موتور القائی کنترل شده جریان دانلود پایان نامه جریان AC دانلود پایان نامه برق دانلود…

  • پروپوزال ارزیابی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران

    پروپوزال ارزیابی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران رضایت شغلی تعهد سازمانی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی رضایت شغلی پرستاران تعهد سازمانی پرستاران رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران پروپوزال ارزیابی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی…