ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی در ارتقا سلامت روانشناختی دختران تهرانی

ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی در ارتقا سلامت روانشناختی دختران تهرانی

مهارتهای زندگی
مهارتهای ارتباطی
سلامت روانشناختی
افزایش سلامت روانشناختی دختران
ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی در ارتقا سلامت روانشناختی دختران تهرانی
دانلود پایان نامه علوم اجتماعی
دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی در ارتقا سلامت روانشناختی دختران تهرانی

(مطالعه موردی:دانش آموزان دختر پابۀ سوم مقطع راهنمایی و پایۀ سوم مقطع دبیرستان در شهرستان تهران منطقه چهار )

 

 

– مقدمه

    دورۀ نوجوانی دوره ای است كه در مصادف با تغییر و انتقال در برگ ، 1990 ) . استقلال نسبی از والدین و وابستگی به گروه همسالان  و دوستان ، رشد و تحول مفهوم خود و هویت یابی اجتماعی و جنسی ، اتتخاب رشته تحصیلی ، برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب شغل از جمله عواملی هستند كه برای نوجوانان تنیدگی هایی را ایجاد می كنند (فورنت  و همكاران ،1998 ) این عوامل تنیدگی زا توأم با خواست ها و تقاضا های آموزشی در محیط مدرسه و انتظارات والدین از نوجوانان ، سلامت و بهداشت روانی آنها را به مخاطره می اندازد و بر عملكرد كلی و تحصیلی آنها تأثیر منفی می گذارد (نایمی  و واینیوماكی  ،1999 ) پژوهش ها حاكی است افرادی كه در رویارویی با چنین مسائلی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند ، آسب پذیر بوده و مشكلاتی نظیر افسردگی ، اضطراب ، تنهایی و احساس طرد شدگی ، كمرویی ، خشم ، تعارض بین فردی و….را تجربه  می كنند. 

 

در عین  حال پژوهش های بیشماری حاكی است كه بسیاری از مشكلات بهداشتی و اختلالات روانی – عاطفی ریشه های روانی – اجتماعی دارند و ارتقای مهارتهای مقابله ای و توانایی های روانی – اجتماعی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد بسیار مؤثر است . این توانایی ها فرد را برای مقابله مؤثر باموقعیت های تعارض زا یاری می كند و شخص را قادر می سازد تا در رابطه با سایر افراد جامعه ، فرهنگ و محیط خود به گونه ای  مثبت و سازگارانه عمل كرده و سلامت به ویژه سلامت روانی خود را تامین كند . به همین دلیل در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی  برای آماده نمودن افراد هنگام مقابله با مشكلات و فشارهای زندگی و ایجاد رفتارهای مثبت و كاهش رفتارهای منفی و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت آمیز مورد توجه روانشنا سان و دست اندر كاران نظام های آموزشی قرار گرفته است.

 

 برنامه ها ی آموزشی مهارت های زندگی به دامنه وسیعی از مهارتهای زندگی به دامنه وسیعی از مهارتها برمی گردد، اما مهارتهای اجتماعی  و ارتباطی از جمله مهارت هایی می باشد كه آموزش این مهرت ها تأثیر قابل توجهی بر كاهش رفتارهای منفی و افزایش رفتارهای مثبت و سازگارانه داشته است .در حقیقت ، ارتباط بین فردی یكی از مهمترین توانایی های بشر است اما برخی افراد در برقراری ارتباط ،مهارت لازم را نداشته و یا پاسخ های آنها اغلب اثری منفی بر ارتباط دارند و همین سدهای ارتباطی ممكن است به تنهایی و كناره گیری اجتماعی و نیز عدم كارایی تحصیلی و شغلی فرد منجر شود . حتی برخی از صاحب نظران  معتقد ند كه اختلالات روانی در اصل ناشی از مشكلات مربوط به ارتباط نا مناسب است و بیمار روانی از روابط انسانی محروم مانده است (بولتون  ترجمه سهرابی ،1381 ) . بنابراین با آگاهی از نقش مهارت های اجتماعی در تأمین سلامت روانشناختی افراد و با توجه به اهمیت یادگیری این مهارت ها برای مواجهه با مسائل و مشكلات روز مره و تأثیر آن بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی این تحقیق در صدد است تا میزان اثر بخشی آموزش این مهرت ها در سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه كننده به مراكز مشاوره را بررسی كند.

 

 

 

کلمات کلیدی:

مهارتهای زندگی

مهارتهای ارتباطی

سلامت روانشناختی

 

 

 

– ضرورت و اهمیت پژوهش

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت انواع آسیب های روانی – اجتماعی در اغلب جوامع بطور نگران كننده ای رو به افزایش می باشد ، اختلالات روانی و عصبی ، وابستگی دارویی ، رفتارهای ضد اجتماعی و بزه كاری و …. به ویژه در نوجوانان روند صعود ی پیدا كرده است.تاكنون  یكی از مهمترین برنامه ها یی كه جهت پیشگیری و كنترل آسیب های  روانی- اجتماعی نوجوانان و جوانان  طراحی و اجرا شده است ، برنامه پیشگیری موسوم به «آموزش مهارتهای زندگی » می باشد كه در سال 1993 به منظور ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی از سوی سازمان بهداشت جهانی طراحی و در سطح وسیعی در كشورهای  جهان مورد استفاده قرار گرفته است (رامشت و فرشاد ، 1383 ) . 

 

مهارت های زندگی عبارتند از مجموعه ای از توانایی ها كه زمینۀ سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند ، این توانایی ها ، فرد را قادر می سازد مسئولیت های نقش اجتماعی خود را  بپذیرد  و بدون لطمه زدن به خود و دیگران ، با خواست ها ، انتظارات و مشكلات روزانه ، به ویژه در روابط بین فردی ، به شكل مؤثری روبرو  شود . پژو هشگران ، تأثیر مثبت مهارتهای زندگی را در كاهش  سوء مصرف مواد ، استفاده از ظرفیت ها و كنش های هوش ، پیشگیری از رفتارها ی خشنونت آمیز ، تقویت اتكاء به نفس ، تقویت خود پنداری و …. مورد تأیید قرار داده اند . پژوهش های بسیاری نیز در مورد سایر آسیب های فردی و اجتماعی و بهبود آن ها از طریق آموزش مهارت های زندگی انجام یافته است كه مؤید گسترش آن است . یادگیری موفقیت آمیز مهارتهای زندگی ، احساس یاد گیرنده را در مورد خود و دیگران تحت تأثیر قرار می دهد . 

 

بعلاوه ، با تغییری كه كسب این مهارتها در نو جوان به وجود  میاورد ، برداشت و نگرش دیگران نیز تغییر می بابد . بنابراین ، مهارت های  زندگی یكی از عوامل عمدة گسترش  بهداشت روان نوجوانان است ( طارمیان و همكاران ، 13383 ) مهارت هایی  كه به« مهارت های زندگی » موسومند ، بی شمار هستند و ماهیت و تعریف آنها ، به نسب فرهنگ ها و موقعیت ها ، تغییر  می یابد . تحلیل بنیادی این مهارت ها نشان می دهد كه می توان تعدادی از آنها را پایة فعالیت های مربوط به ارتقای بهداشت روانی در مدارس قرار داد . زیرا یكی از مهمترین محیط آموزشی است . براین اساس مهارت های ارتباطی و اجتماعی یكی از مهمترین مهارت هایی می باشند كه در افزایش سلامت روانشناختی افراد تأثیر بسزایی دارند . زیرا ارتباطات انسانی و روابط بین فردی مؤثر ، اساس و شالودة هویت و كمال انسانی است و مبنای اولیة پیوند وی با دیگران را تشكیل می دهد و موجب شكو فایی افراد و بهبود كیفیت روابط می شوند ( وود  ، ترجمه فیروز بخت ،1379 ) . 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول:مسأله مورد بررسی

 مقدمه 

 بیان مسأله 

 ضرورت و اهمیت پژوهش 

 اهداف پژوهش 

 فرضیه های پژوهش 

 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 

 سلامت روانشناختی 

 شیوه های حل مساله 

 شیوه های حل تعا رض بین فردی 

 مهارت جرأت ورزی 

 

فصل دوم:پیشینه تحقیق و پایه های نظری

 مفهوم سلامت 

 ابعاد سلامت 

مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی 

الف )مهارت های زندگی 

ب) ارتباطات ارتباطی 

حل مساله 

 مؤلفه های حل مسأله 

الف ) جهت گیری به مساله 

ب) مهارت های خاص حل مساله 

 راهبردهای مقابله ای 

 سبکهای حل مساً له 

 نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد 

 حل تعارض بین فردی 

 تعریف و ماهیت تعارض 

 انواع تعارض 

الف )تعارض فرد با خود 

ب ) تعارض های گروهی و سازمانی 

 منابع تعارض 

 سبک های حل تعارض 

 روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها 

الف ) تعارض های شخصی و بین فردی 

ب) شیوه سازمان یافتن یک موسسه (یا یک رابطه ) با میزان تعارض هایی که در آن رخ می دهد ارتباط دارد 

 جرأت ورزی یا ابزار وجود 

 تعریف جرأت ورزی 

 اثر بخشی جرات آموزی در کنترل مشکلات روانشناختی 

 سبک های پاسخدهی افراد 

 انواع جرأت ورزی 

 مؤ لفه های جرأت ورزی 

تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور 

 

   فصل سوم:روش شناسی تحقیق

 روش تحقیق 

 متغیرهای مستقل و وابسته 

 جامعه آماری 

نمونه و روش نمونه گیری 

– ابزارهای جمع آوری اطلاعات 

 مقیاس SCL90R 92

الف) معرفی مقیاس 

شاخص های کلی پریشانی: 

ب) شواهد مربوط به روایی واعتبار مقیاس 

ج) شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات 

 مقیاس شیوه حل مسأله 

الف) معرفی مقیاس : 

ب) شواهد مربوط به اعتبار و روایی مقیاس 

ج) شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات 

 مقیاس نسخه دوم شیوۀ مقابله با تعارض رحیم (راسی II) 100

الف) معرفی مقیاس 

ب)شواهد مربوط به اعتبار و روایی مقیاس 

ج)شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات: 

 مقیاس جرأتمندی جرابک 

الف) معرفی مقیاس 

ب) شواهد مربوط به اعتبار و روایی مقیاس 

ج) شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات 

 دستورالعمل و برنامۀ آموزش مهارت های ارتباطی 

روش جمع آموری اطلاعات 

 

 

 فصل چهارم :یافته های  تحقیق

 فراوانی گروه ها 

تحلیل نتایج بر اساس فرضیه های تحقیق 

الف)آمار توصیفی 

جدول  میانگین ،انحراف استاندارد، دامنه ،حداقل و حداکثر نمرات آزمودنیها در پیش آزمون 

جدول  میانگین ، انحراف معیار ، دامنه ، حداقل وحداکثر نمرات آزمودنی ها در پس آزمودن 

جدول  نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون مقیاس شیوه حل مسأله 

جدول  نمرات آزمودنی ها در پس آزمون شیوۀ حل مسأله 

جدول  نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون پرسشنامه جرأتمندی جرابک 

جدول  نمرات آزمودنی ها در پس آزمون پرسشنامه جرأتمندی جرابک 

جدول  نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون پرسشنامه حل تعارض رحیم 

جدول  نمرات آزمودنی ها در پس آزمون پرسشنامه حل تعارض رحیم 

ب) آمار استنباطی 

جدول  نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه ؛ متغیر وابسته : سلامت روانی 

الف)شیوه حل تعارض سازنده 

جدول  نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه؛متغیر وابسته :شیوه حل تعارض سازنده 

ب)شیوۀ حل تعارض غیر سازنده 

جدول  نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه؛متغیر وابسته : شیوه حل تعارض غیر سازنده 

الف)حل مسأله سازنده 

جدول شماره  نتایج تحلیل کواریانس یکطرفه؛ متغیر وابسته : حل مسأله سازنده 

جدول نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه؛ متغیر وابسته: جرأت ورزی 

جدول  نتایج آزمون tبرای مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی در سلامت روانشناختی دو گروه راهنمایی و متوسطه 

 بحث و بررسی در مورد یافته های تحقیق 

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 

 محدودیت های پژوهش 

 پیشنهادات 

آزمون SCL90 139

21 مفهوم سلامت 

 ابعاد سلامت 

مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی 

الف )مهارت های زندگی 

ب) مهارت های ارتباطی 

حل مساله 

 مؤلفه های حل مسأله 

الف ) جهت گیری به مساله : 

ب) مهارت های خاص حل مساله : 

 راهبردهای مقابله ای 

 سبکهای حل مساً له 

 نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد 

 حل تعارض بین فردی 

 تعریف و ماهیت تعارض 

 انواع تعارض 

الف )تعارض فرد با خود 

ب ) تعارض های گروهی و سازمانی 

تعارض و تضاد میان ارزش ها 

تعارض و تضاد بین نیاز ها 

 منابع تعارض 

 سبک های حل تعارض 

 روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها 

الف ) تعارض های شخصی و بین فردی 

 

منابع مورد استفاده 

 

  • مبانی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی

    مبانی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی پاورپوینت منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی مجتمع های زیستی مجتمع های زیستی سنتی مجتمع هاي زيستي سنتي شهرهای چین باستان شهر سلطنتی چین شهرهای هندی شهرهای یوروبا در افریقا…

  • بررسی نقش عوامل جامعه شناختی مؤثر بر احساس امنیت در شهر خرم‌آباد در سال 1393

    بررسی نقش عوامل جامعه شناختی مؤثر بر احساس امنیت در شهر خرم‌آباد در سال 1393 دینداری سبک زندگی قشر اجتماعی اعتماد اجتماعی کنترل اجتماعی سرمایه اجتماعی احساس امنیت اجتماعی ترکیب جنسیتی خانواده ارتباط و حمایت از سوی عشیره دوری و…

  • ماهیت و منشا به وجود آمدن دولتها و بررسی رسالت و مسوولیت آنها

    ماهیت و منشا به وجود آمدن دولتها و بررسی رسالت و مسوولیت آنها دولت منشا دولتها مسوولیت دولتها بررسی رسالت دولتها ماهیت و منشا به وجود آمدن دولتها و بررسی رسالت و مسوولیت آنها دانلود پایان نامه علوم سیاسی دانلود…

  • ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

    ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی یادگیری سازمانی معماری سازمان یادگیرنده تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده تشریح مولفه های یادگیری سازمانی توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی مبانی نظری یادگیری سازمانی دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی ادبیات…

  • رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیتهای فوق برنامه

    رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیتهای فوق برنامه تکلیف مدرسه مشاهده تلویزیون پیشرفت تحصیلی فعالیت های فوق برنامه رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیتهای بعد از مدرسه دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته روانشناسی رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیتهای فوق برنامه رفتن به…

  • خلاصه کتاب + جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی بر اساس کتاب دكترحساس یگانه

    خلاصه کتاب + جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی بر اساس کتاب دكترحساس یگانه خلاصه کتاب جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب + جزوه دست نویس فلسفه حسابرسی جزوه دست نویس دانشجو از مباحث کلاس به…

  • بودجه‌بندی سرمایه‌ای در شركت ملی گاز ایران با استفاده از برنامه‌ریزی آرمانی

    بودجه‌بندی سرمایه‌ای در شركت ملی گاز ایران با استفاده از برنامه‌ریزی آرمانی بودجه بندی سرمایه ای شرکت ملی کاز برنامه ریزی آرمانی دانلود پایان نامه ارشد مدیریت مالی مراحل اجرایی بودجه‌بندی سرمایه ای نظریه بازی شبیه سازی رفتن به سایت…

  • مقاله کاربرد لیزر در پزشکی

    مقاله کاربرد لیزر در پزشکی لیزر کاربرد لیزر در پزشکی تقویت نور به روش گسیل القایی تابش دانلود مقاله کاربرد لیزر در پزشکی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و…

  • پروژه رگرسیون چند متغیره و تحلیل های آن در نرم افزار sas

    پروژه رگرسیون چند متغیره و تحلیل های آن در نرم افزار sas پروژه رگرسیون چند متغیره و تحلیل های آن در نرم افزار sas رفتن به سایت اصلی پروژه رگرسیون چند متغیره و تحلیل های آن در نرم افزار sas…

  • مبانی نظری ارزیابی تطبیقی کیفیت سود گزارش شده با سود تجدید ارائه شده

    مبانی نظری ارزیابی تطبیقی کیفیت سود گزارش شده با سود تجدید ارائه شده سود گزارش شده سود تجدید ارائه شده تجدید ارائه صورت های مالی بررسی کیفیت سود تجدید ارائه شده کیفیت سود تجدید ارائه شده از نگاه پایداری سود…